Jump to content
Friday 20 September 2019
Jan--

Ingen gnista på något stift 20 hk Mercury 2004

Recommended Posts

Motorn har gått alldeles utmärkt sen jag köpte den 2012 inga problem alls. Gick som vanligt vid sista turen. Kommer ner och ska starta, går inte att få liv i den. 
Kollar stiften, ingen gnista på något av dom. Testat andra stift med samma resultat. Kollat alla jordförbindelser och kopplingar, allt ser ut som nytt. Kopplat bort stoppen svart/gul ledning, testat annan tändspole och provat ny CDI-box men inget har hjälpt. Under veckan som gått sedan sista turen har det kommit några rejäla skyfall, trodde först det berodde på att det läckt in vatten via handtaget/luftintaget när motorn varit i uppfällt läge men kan inte se att det skulle kommit in vatten någonstans.
Någon som har tips.

Mercury 20 hk 2cyl 2-takt 2004 elstart med reglage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triggern under svänghjulet kan ju orsaka tändningsbortfall om den tackat för kaffet

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läs denna tråd så kan du komma vidare i din felsökning. Mät OEM resistans och berätta om resultatet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om detta stämmer så har du avbrott i triggern. 
Men hur har du mätt? Vilken beskrivning i CDI Electronics TSG använde du?

400 Ohm för statorn är rimligt, men vad säger CDI Electronics TSG och kopplade du bort ledningarna från CDI-boxen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gick efter denna beskrivning. Min box är  855713A2

Two Cylinder Engines 1994-2006 (With 114-5713/855713A3 & A4 Switch Box)

Check the stator resistance and DVA output as given below: 370-445 OHMS
Enligt reparationshandboken ska värdet på triggern 6500-8500 Ohm

Båda mina mätningar är gjorda med ledningarna bortkopplade från boxen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har kollat i CDI Elec. TSG version 2012 och förstår inte varifrån de 370-445 resp 6500-8500  ohmen kommer ifrån. Men skit samma. Om du inte mätt på fel ledningar, måste byta trigger. Statorn har rimlig resistans och att det skulle vara fel på båda är inte särskilt troligt.

Bra jobbat och tack för en tydlig beskrivning av vad du gjort. Det lyckas långt ifrån alla med.

Edited by guestsson
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått några värden här: http://www.cdielectronics.com/troubleshootingguide/

Här står att värdet på triggern ska ligga på 650-850 ohm. Finns också ett värde på 4V men det vet jag inte hur jag ska gå till väga för att mäta.
 

Värdet 6500-8500 Ohm på triggern kommer från Selocs rephandbok.
Hur tolkar man värdet 37,7 som jag fick på inställningen 200M på multimetern. Värdet började lägre och klättrade sedan sakta upp till ca 37,7
Då blir det nog till att skaffa en svänghjulsavdragare

CDI.jpg

Rephandbok.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Jan--:

Hur tolkar man värdet 37,7 som jag fick på inställningen 200M på multimetern. Värdet började lägre och klättrade sedan sakta upp till ca 37,7

 

Kan vara så att du höll fingrarna mot mätprobarna/sladdarna och då mäter du även resistansen mellan dina händer. Beroende på hur hårt du trycker får du olika värden. Annars hade du nog sett totalt avbrott.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Du mätte 37,7 MOhm dvs 37700000 Ohm, det är väldigt högt och långt från vad det borde vara. Du har som @ABC påpekat avbrott i triggern.

Angående avdragare, var bor du?

 

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skruvat av den manuella starten och testat att mäta igen innan jag ger mig på svänghjulet. 
Fick först samma resultat, det började klättra högre och högre för att sluta på samma som tidigare.
Lät den stå med mätaren på och tittade efter en timme då var värdet ca 1200 Ohm. Då fanns det gnista och motorn startade.
Har nu provat att starta några gånger och den tänder direkt. Vad kan detta fel bero på? Kan det vara så att fukt letat sig in under svänghjulet efter de kraftiga skyfallen som kom.
Kanske bästa att byta trigger ändå. 

DSC_5970[5602].JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att resistansen klättrar saknar relevans, men någonstans har du ett avbrott i triggern som kan laga sig själv. Detta lär dock inte bli varaktigt. I 99 % av fallen är det inte avbrott i spolen utan en en dålig anslutning till spolen eller CDI. Jag tror inte på senaste skyfallet som primär orsak.

Ev. kan det gå att laga, men tråden till spolen är antagligen tunn, så det är knepigt att löda. 

 

Om du inte kan hitta avbrottet och åtgärda det på ett säkert varaktigt sätt är det bäst att byta triggern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu demonterat triggern som har nr 98450-1 denna modell rör sig mekaniskt i förhållande till gaspådraget. Som syns på bilden finns det en liten spricka i plasten så nu blir det att montera ny trigger och hoppas på det bästa. Har dock inte lyckats återskapa de skyhöga Ohm-värde jag fick tidigare men bättre att vara på säkra sidan.

Demonterade svänghjulet med hjälp av en hemmagjord avdragare tillverkad av en kraftig järnbit med tre hål för M8 bultarna och en bult i centrum som var lite längre än originalbulten. Järnbiten vilade på centrumbulten och med några starka brickor under M8 bultarna så var det bara att dra åt dessa försiktigt korsvis så släppte svänghjulet. Man måste kolla så inte bultarna går för långt ner i svänghjulet och skadar stator mm. Kanske ett tips för någon att använda.

DSC_5977[5617].JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är triggern utbytt mot en ny från Axmarin i Strömstad. och motorn startar som den ska igen. Tror i slutänden att det var vatten som trängde in vid de extrema åskregnen som bidrog till felet.
Det rinner ganska friskt in genom handtaget/luftintaget på kåpan när motorn är i uppfällt läge, ingen lyckad konstruktion precis. 

Då det fanns en spricka i plasten på triggern så har nog fukt lyckats letat sig in på något vis.

Tack för all hjälp här på forumet.
 

Edited by Jan--

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt jobbat,

 

Jag tror dock att det mer beror på mekanisk förslitning. Triggern borde monteras så att vridningen vid tändförställning inte leder till påkänningar vid ledningarnas infästning till triggerringen. Det är inte helt omöjligt att triggern gått att rädda om man öppnat upp vid sprickan, lött ihop, plastat igen på lämpligt sätt och ser över infästningen. Men byte är naturligtvis säkrare. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy