Gå till innehåll
söndag 11 januari 2026
Gäst thl

Hjälp - Vatteninträngning 290 drev.

Rekommendera Poster

Gäst thl

Gick på ett grund för ett par veckor sedan fick en buckla på drevet lite ovanför undre kylvattenintaget. För säkerhetsskull lyfte jag båten idag, när jag tömde drevet på olja kom först ca 2dl rent vatten! övrig olja grumlig (men totalvolymen rätt 2.5l). Enligt sprängskissen på drevet sitter skadan enbart vid vattenintag/vattenkammare. Så var tar drevet in vatten? Tacksam för felsöknings- och reparationsförslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att skapa ett lågt(ca. 0,1bar) inre övertryck i drevet och kolla samtidigt i första hand runt skadan.Prova även med sk.läckspray runt skadan(avsedd för kontroll av förbindningar av gasol) även detta under övertryck. Björn Ps luftanslutning kan göras vid oljepåfyllningshålet ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst thl

Tack, men läckspray vid skadan hjälper inte (är bara vid kylintagen, så en ev inre spricka kommer ej att synas). Kollade drevet som hastigast idag, såg/märkte att flera bultar var dåligt dragna (ev efter smällen). Tror nog att jag kommer åtgärda detta, pröva ngn vecka och se om hon fortfarande tar vatten... Bra el dålig idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nej, du skall/bör inte ha ett drev i vattnet som läcker. För du skadar lagren och det blir inte billigt att få detta lagat. Ta konsikvenserna, provtryck drevet och byt det som visar sig vara otätt./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...