Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
Gäst Marcus

Backen/friläge går ej i

Rekommendera Poster

Gäst Marcus

Hej, idag då jag kom puttrandes in mot bryggan och skulle lägga i backen för att bromsa upp lite, så går backen ej i.....motorn fortsätter att tugga framåt. Efter att jag förtöjt båten testar jag att starta men det går inte för jag får inte i friläget....enbart framåt är i. Detta har hänt förut men helt plötsligt så funkade det igen. Vad är det som strular? mvh Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu, du kan väl berätta vad du har för motor så vet vi var vi ska börja någonstanns! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marcus

EN Yamaha 78:a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, jag hade samma problem med min gamla Evinrude 20 hkr, Det finns 2 troliga möjligheter: 1. Det finns ett fäste mitt på växelföraren, se om du hittar en liten lucka på sidan av riggen, om du öppnar den så kommer du se två stänger som är ihopsatta med ett fäste, det som kan ha hänt är att fästet antingen är löst så när du för växelföraren så rör sig inte den undre stången, eller så är den fel kalibrerad i höjdled. 2. I växelhuset(om du öppnar det) så finns det en arm som går från växelföraren till en bygel med två piggar på som för ett splice:at rör fram och tillbaka på en kuggstång, dessa piggar brukar bli slitna och efter ett tag så rappar de ur röret, -jag tog loss min bygel och borrade ur piggarna och gängade hålen samt skruvade dit två skruvar av lämplig längd.-det funkade perfekt!! Motorn fungerar än idag... och detta var c:a 4 år sedan. //Pressylta

post-10084-1394234414,6503_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...