Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Diwineq

Joker 16, 140hp

Rekommendera Poster

Tjenare, vi har pusslat ihop lite allt möjligt vi hade över och hinkade på en Suzuki 140hp 2 taktare på Jokern vi köpte häromdagen.

Vad har ni andra med Joker 16 kört för maskiner som är lite överdimensionerade och hur betér de sig i vattnet? 😃

Vi har lagt ner ett par dagar på projektet och tänkte vi skulle hinka i den kanske till helgen.

Dock spräckte vi tiltmotorns infästning ikväll,  någon som har något på lager som kan tänkas passa?

Kan slänga upp lite bilder imorgon möjligtvis men är ingen fröjd för ögat just nu, mottot har väl blivit lite "Först fräna grejen, sen bryr vi oss" som Pölsa uttryckte sig 🙄

 

Skeppóhoj

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hejsan på er, menar ni allvar eller är det kvällstollarna från igår🥴??

 

Tja för det första så kan ni nog hinka den där 140 hästarn och tiltmotorn i fuldasset och satsa på en äldre 150 hästars Pro xs eller sport xs istället, en äldre 130 - 150 black max/xr2a eller varför inte en yama pro V, en vindicator eller mariner duger fint de med.

 

Med denna kombination kommer båten vara i det närmaste livsfarlig men det skiter väl ni i med tanke på att ni hinkade på en 140hk från början.🤠 Har ni ens erfarenhet av stora motorer på för liten båt på sjön i övrigt? 

 

Hur som helst:). Sedan när det gäller sjöegenskaper så är dom toppen men ni måste ha barlast i fören t.ex. en vattensäck eller fast bensintank annars kommer båten stå rätt upp. Räkna med lite/kraftig vobbling i högre farter så hydraliska trimplan och viktfördelning är nog ett måste. 

 

Stolar man sitter klistrad i t.ex. Recaro för knopen kommer upp i 60+ så det ni hittade i pusselkartongen för barn kan ni slänga i sjön.

 

Ni bör nog installera en hel del extra instrument t.ex. trim, volt, varv, oljetryck och temp, förutom gps för knopmätaren kommer gå bananas.

 

Ska man ha 130 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (130 - 150 + liter). Då kommer den vara flytande även vattenfylld.

 

När det gäller höjden för montering av motorn så får ni  nog prova er fram (t.ex. med en lättare maskinlift men det ger extra ca 18 kg) Men att ha centrum på propelleraxeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde va lagom. (mkt viktigt att du har ett växelhus med lågt vattenintag då), alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar. Se bara till att motorn och allt annat sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14). 

 

En sak till, se för tusan till att ni har en riktigt rejäl styrning t.ex. seastar eller liknande med oljetryck som klarar dessa hästkrafter innan du ger dig ut o provar! Ska inte finnas något glapp alls. 

 

Sedan sist men inte minst se till att svärmor eller katten har hjälm på sig när ni är ute och lirar!!

 

Lycka till det kommer ju bli ju ett j&¤"¤%¤%&/la ax och ljud haha.

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

Hejsan på er, menar ni allvar eller är det kvällstollarna från igår🥴??

 

Tja för det första så kan ni nog hinka den där 140 hästarn och tiltmotorn i fuldasset och satsa på en äldre 150 hästars Pro xs eller sport xs istället, en äldre 130 - 150 black max/xr2a eller varför inte en yama pro V, en vindicator eller mariner duger fint de med.

 

Med denna kombination kommer båten vara i det närmaste livsfarlig men det skiter väl ni i med tanke på att ni hinkade på en 140hk från början.🤠 Har ni ens erfarenhet av stora motorer på för liten båt på sjön i övrigt? 

 

Hur som helst:). Sedan när det gäller sjöegenskaper så är dom toppen men ni måste ha barlast i fören t.ex. en vattensäck eller fast bensintank annars kommer båten stå rätt upp. Räkna med lite/kraftig vobbling i högre farter så hydraliska trimplan och viktfördelning är nog ett måste. 

 

Stolar man sitter klistrad i t.ex. Recaro för knopen kommer upp i 60+ så det ni hittade i pusselkartongen för barn kan ni slänga i sjön.

 

Ni bör nog installera en hel del extra instrument t.ex. trim, volt, varv, oljetryck och temp, förutom gps för knopmätaren kommer gå bananas.

 

Ska man ha 130 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (130 - 150 + liter). Då kommer den vara flytande även vattenfylld.

 

När det gäller höjden för montering av motorn så får ni  nog prova er fram (t.ex. med en lättare maskinlift men det ger extra ca 18 kg) Men att ha centrum på propelleraxeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde va lagom. (mkt viktigt att du har ett växelhus med lågt vattenintag då), alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar. Se bara till att motorn och allt annat sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14). 

 

En sak till, se för tusan till att ni har en riktigt rejäl styrning t.ex. seastar eller liknande med oljetryck som klarar dessa hästkrafter innan du ger dig ut o provar! Ska inte finnas något glapp alls. 

 

Sedan sist men inte minst se till att svärmor eller katten har hjälm på sig när ni är ute och lirar!!

 

Lycka till det kommer ju bli ju ett j&¤"¤%¤%&/la ax och ljud haha.

 

 

Haha detta inlägget gav oss båda ett leende på läpparna kan jag säga ;) vet inte vad du syftade på för några stollar igår men det var inte oss iaf.

Aktern är förstärkt i 2 omgångar och påbyggd tjockleksmässigt sen innan så vi fick modda en del innan vi fick på maskinen. M12 sitter den stabilt med, vi tyckte det borde räcka ;)

Det var denna motorn vi hade till övers så den får stanna :P stolarna och hela båten rensade vi direkt likaså all el, hade 2 sportstolar på lager så dom svetsar vi ihop en "plattform" till så de ska sitta perfekt. 

All el är nydragen och har varvräknare åtminstone tillsvidare (givetvis knop med ;) ) så får vi se vad som behöver kompletteras sen.

 

Styrningen grunnar vi lite på med vi har inte bestämt oss för hur vi gör där.

Men styrning, tilten och stolarna är väl det som återstår att färdigställa nu :)

Har haft många båtar genom åren, vissa överdimensionerade, så det ska nog gå vägen ;) har även kvar Baylinern och Bustern så denna båt är mer test för skojs skull :D

 

Funderar dock på vad för flytmaterial man kan bygga på med i sidorna i aktern för att få mer flytkraft, förslag? 

I övrigt grym respons 👌

 

Skepp'ohoj

  

20190708_074201.jpg

20190707_193422.jpg

Redigerad av Diwineq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skepp o stoj.

 

Fina bilder är det vardagsrummet??

 

Ha kvar 140 hk:blink:

 

Nåja haha ja själv satte jag en vattensäck på 120 L i min Stiletto 22 med 300 4 liters GT på 275 kg:wacko: i r%&en förra året och den kom ju ned lite men inte tillräckligt, vobblade som f¤##"/&%n över 45 knop, får nog byta till nästa sommar mot en trimmad pro xs 250 istället.

 

Hur som helst när det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den  "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten (tänk på viktfördelningen!!!). Markisolerings skivor är t.ex utmärkta att använda eller så finns det ju pontoner att införskaffa i normal storlek och då menar jag inte från en helikopter, det bör ni ju klara med er kompetens eller?:rolleyes: + spännband. Det bör ju finnas ett hål i aktern för barlastvatten eller? Hade det på min första Smiler 500 nämligen och det är ju nästan samma skrov.

 

Väntar med spändning på nästa sändning hur detta slutar. Antingen nu blåser vi kustbevakningen:ph34r: eller ett kg rosor på skinksalladen i kistan.;)

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Pilletant447:

Skepp o stoj.

 

Fina bilder är det vardagsrummet??

 

Ha kvar 140 hk:blink:

 

Nåja haha ja själv satte jag en vattensäck på 120 L i min Stiletto 22 med 300 4 liters GT på 275 kg:wacko: i r%&en förra året och den kom ju ned lite men inte tillräckligt, vobblade som f¤##"/&%n över 45 knop, får nog byta till nästa sommar mot en trimmad pro xs 250 istället.

 

Hur som helst när det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den  "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten (tänk på viktfördelningen!!!). Markisolerings skivor är t.ex utmärkta att använda eller så finns det ju pontoner att införskaffa i normal storlek och då menar jag inte från en helikopter, det bör ni ju klara med er kompetens eller?:rolleyes: + spännband. Det bör ju finnas ett hål i aktern för barlastvatten eller? Hade det på min första Smiler 500 nämligen och det är ju nästan samma skrov.

 

Väntar med spändning på nästa sändning hur detta slutar. Antingen nu blåser vi kustbevakningen:ph34r: eller ett kg rosor på skinksalladen i kistan.;)

Vardagsrum och vardagsrum, "fuldelen" på garagen 😎

 

Stiletton låter trevlig, inte sugen på att byta? ;) 😇

 

Haha nä men vi räknar lite med att det kommer vara lite gambling i det hela, man får ta det med respekt i början och se hur den ter sig i sjön innan man drar på, fast, nä det blir nog fullt spett och hoppas på det bästa om man känner sig själv rätt haha 😂 

Men ska iaf se till så allt sitter som det ska och lirar bra & få till någon form av flytmaterial i aktern åtminstone, det är nu man slaktar y-bommarna på bryggan kanske 🙄

Markisolering finns ju faktiskt att tillgå så det kan man ju alltid formskära lite vettigt 😃 👍

 

Har faktiskt inte tittat så mycket i skrovet men nu när du säger det kanske det finns en barlasttank under golvet om man ska se till utformningen i durken, måste undersökas :P

Ska se till att filma jungfruturen när vi väl lyckas lösa tiltproblemet som verkar vara det som är största problemet just nu iom att det är ett budgeterat testbygge vid sidan om så blir det inget nytt som sätts på så får väl hitta bättre begagnat eller fräsa ut ett nytt hus till den i värsta fall :P 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha kul att fler är uppe om natta. 

 

1 timme sedan skrev Diwineq:

 

 

Stiletton låter trevlig, inte sugen på att byta? ;) 😇

 

Nä inte sugen, alltför många har redan frågat sedan år tillbaka men jag behåller klenoden:P

 

 

1 timme sedan skrev Diwineq:

det är nu man slaktar y-bommarna på bryggan kanske 🙄

 

Hahaha ja det va ingen dum ide ska fråga min båtklubb om de tillåter, så kanske jag kan få mitt ekipage att flyta.:wacko:;)

 

 

1 timme sedan skrev Diwineq:

 

 när vi väl lyckas lösa tiltproblemet som verkar vara det som är största problemet 

Enkelt: limma fast din kamrat med Karlsson och be honom hålla i motorn medans du har den på trailer, hur svårt kan det va??:rolleyes: Annars vad ska du med tilt till??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Diwineq:

 

 

Har faktiskt inte tittat så mycket i skrovet men nu när du säger det kanske det finns en barlasttank under golvet om man ska se till utformningen i durken, måste undersökas :P

Ska se till att filma jungfruturen när vi väl lyckas lösa tiltproblemet.

Ja gör det och återkom:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne i en nattperiod på jobbet just nu men nätter är ju kalas till att sitta och klura på saker annars ;)

Ja det är iof sant, båten lär väl lyfta oavsett haha 🙈

Får se vad vi kommer fram till imorgon :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-11 vid 05:11 skrev Diwineq:

Inne i en nattperiod på jobbet just nu men nätter är ju kalas till att sitta och klura på saker annars ;)

Ja det är iof sant, båten lär väl lyfta oavsett haha 🙈

Får se vad vi kommer fram till imorgon :P

 

Vad kom ni fram till då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör utan tilten, har letat på ett bra tag nu utan framgång. Klara med det mesta utan flytmedier i aktern, lutar åt testrunda i mitten av veckan som kommer ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Diwineq:

Vi kör utan tilten, har letat på ett bra tag nu utan framgång. Klara med det mesta utan flytmedier i aktern, lutar åt testrunda i mitten av veckan som kommer ;)

Lycka till👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...