Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
Gäst Beng

GPS-köpare

Rekommendera Poster

Gäst Beng

Hej Jag funderar på att köpa en gpsplotter.Ska jag välja extern eller inbyggd antenn? Har en HT-båt (6m.)Funderar på Garmin 172-178.Behöver ingen lod,det har jag redan.Tacksam för tips.:-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, I regel är det inget problem med intern GPS antenn (inbyggd i GPS navigatorn) i en Hard Top båt. Hade själv en Hard Top förut där jag hade en GPS navigator med inbyggd antenn. Inga problem alls. Dessutom kan då då enkelt, om du ordnar med strömförsörjning 230 v -> 12 v sitta hemma vid köksbordet och planera rutter (om du sitter vid fönstret så att satelliterna hittas). Har en Raymarine 435i själv sen förra året men kollade även på bl a Garmin 172C och 178C. Även om skärmen var skarp och fin så var bildfönstret för litet för min smak på 172C/178C. Kolla även på Garmin 192C då den är efterträdaren till den populära 182C med bl a den skillnaden att 192C har skarpare skärm. 192C har större skärm än 172C (i fysisk storlek alltså). Pixlarna är på 172C/178C 320 X 320 (HxB) och på 192C 320 X 234 (HxB) så faktiskt är 172C/178C lite mer bildyta pixelvis. Bästa är om du kan åka och kolla hos nån större handlare som har några GPS navigatorer som demo så du med egna ögon kan se vad som passar dig. De elektroniska kartorna skiljer sig lite men vare sig det är t ex Navionics XL3 eller BlueChart så tror jag du blir nöjd. Har Navionics XL3 i min Raymarine 435i och det fungerar fint. Det har kommit lite uppdaterade XL3 kort inför denna säsong 15G och 17G som har större täckning än förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyligen köpt en Garmin GPSMap 178C och är mycket nöjd. Jag rekomenderar att köpa CDn Bluechart och ett tomt minneskort istället för ett förprogrammerat kort. Helt suveränt att kunna sitta vid PC och lägga upp rutter samt hämta spår mm från GPSen. Köpet även kortprogrammerare och 220V adapter med seriellport. Fördelen med kortprogrammeraren är att du för över korten på ett par minuter istället för 2 tim via den seriella adaptern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 172c med intern antenn och det funkar bra i en HT. Extern antenn behöver du om det kommer att vara väldigt mycket tak ivägen för signalerna. Eftersom du inte behöver lod så behöver du inte en 178 eftersom lodet är det enda som skiljer. Jag har varit nöjd med min Garmin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...