Jump to content
Sunday 29 November 2020
Papelione

Evinrude 35 køpt på polis auktion

Recommended Posts

Hei Alla kyndiga motorbåts folk.

Jag har køpt ett projekt!

 

En sliten Terhi Nordic 6020 C, med en Evinrude Elan 35 från 1997.

Denna var køpt på en polis auktion av førre ægeren och ska inte ha vært startat sedan 2001.

 

Sliter med at få motoren til at varve under belastning. Den starter lætt och går hur fint som hælst i tomgång. Men vil næsten inte varve upp någet i framåt væxel.

Bakåt varver den men driver næsten inte.

Jeg har kontrolleret kompression som er ca 110 PSI på alla tre cylender, fin gnist på de 3 tændstift.

Kontrolleret bensin slanger från bensin tank(ny), och til førgaser ingen stop.

Pakkat om bensin pumper som så bra ut. Plockat især en førgaser som så bra ut.

propellen snurrer fint begge væger i tomgång, ingen fisker liner eller annat hær.

 

 

Tænker det er et bensin eller luft problem, men hittar ingen fel.

Någon som har en god ide til hur jag kommer videre?

 

Mvh

 

Christian

Evinrude.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ingen som har et tips?, tänker at jag kommer gå på förgasarna. Rensa och packa om dom.

Kan det vara annat än förlita bränsle?

 

/C

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag skulle nog också gå på förgasarna först. Nu kan jag bara förgasarna på min Johnson, men jag skulle tro att du behöver göra en - ordentlig - rengöring av dem, det finns många hörn, kanaler, och vrår och nog sitter det lite skit överallt. Vissa menar att ultraljudstvätt är det enda som duger, men tryckluft och t-sprit kan kanske räcka. Jag skulle börja med förgasarna eftersom de vanligtvis har två olika inställningar, en för lågfart och en för högfart, och det låter som att du har problem med just högfarten. Jag skulle se över inställningarna för dem noggrant, du lär ha justeringsskruv för högfartsmunstycket som säkert kan vara trixig att ställa in om man inte haft sådan innan.

 

Ny packningssats skadar nog inte heller. Glöm inte packningen bakom förgasarna som nog inte ingår i packningssatsen.

 

Du har säkert provat med nytt bränsle redan, och kollat efter om den drar tjuvluft någonstans. Finns allvarlig misstanke om att den tjuvar luft kan man spreja startgas där och se om motorn varvar.

 

Nå, jag vet inte om detta var några nyheter för dig, men men.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har öppnat 2 af 3 forgassere och de ser inte särskild skittna ut. Men klart det er små hul som fort kan täppas igen. Får se hvad som finnes i packningssatsen, annars går det nog att skäre til en ny packning själv. 

Hadde gärna kjört med Ultraljud,lite töfft at lägga ut pengarna bara:=)

Ser at Biltema har lite billigare varianter också, kanske det kan gå? Har du eller ni andre någon er farenheter med detta?

Så när jag plockade ner förgaserna från motorn att det flödade bensin ganska lätt framtil dessa.Tänkar at det inte er någon blokering da?

 

Trevlig lördag på er.

 

/Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste man förresten använda förgasarens?

Ganska svårt att få tag på...

T-röd funkar altså bra det också?

 

/C

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Papelione:

Måste man förresten använda förgasarens?

Ganska svårt att få tag på...

T-röd funkar altså bra det också?

 

/C

 

Tror det är etanol i förgasarrengöring. Finns nog många tips på rengöringsvätska. Aceton, fotogen, sprit. Det svåra är ju att komma åt överallt. Om förgasarna ser rena och fina ut kan det ändå sitta något i munstyckena. Och så gäller det att inte trycka fast ev skit ännu mera, och så att få flottören i nivå sedan...och skruva rätt på högfartsskruven... och så kan det ju vara något helt annat förstås som påpekats av jannelu..!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har också tänkt på Propellen (bösningen).

Men da borde turtallet väl gå upp i framåt växel, men utan at farten ökar.

Hos meg öker turtall och fart lite och sen inte mer.

 

 

/C

 

Edited by Papelione

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har lagt förgasare och små delar i T-röd bad. Så for det stå där och mysa til förgaserrensen och packningssatsen kommer.

Andre förslag på vad jag kontrollera under tiden?

 

/C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan et defekt power pack gi problem med låga varv i framåt växel men bra varv i neutral?

Bra gnista på alla 3 cylinder och starter hur bra som hälst.

 

/C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag har samma problem på min tvåtaktare, Suzuki DT60 från 1983. Har du löst problemet med din utombordare, vad berodde det på? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även jag har liknande problem med min Suzuki DT30 2-takt från början av 90-talet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy