Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
Kran

Hur vet man att en motors ryckutjämnare är trasig?

Rekommendera Poster

Hej,

Båten uppträde konstigt sist vi körde, vid gaspådrag så ökade varvtalet men farten ökade inte.

Följande hände, precis när vi skulle ta upp båten i höstas, körde en kort tur och var uppe i 25 knop sen sänkte jag farten för att sen öka igen men då ökade bara varvtalet men båten gick inte fortare. Hade inte tid då att kolla mer på detta just då utan körde in till bryggan för upptagning (i 5-7 knop).

Har läst lite om detta på nätet nu och man nämner att det kan lukta bränt gummi om det var ryckutjämnaren (stor gummikoppling mellan drev och motor) som har gått sönder, jag tror inte att det luktade bränt gummi. Har försökt filma ryckutjämnaren men det är trångt så det blir inte riktigt bra men det jag ser tyder inte på någon härdsmälta ivarjefall, har också försökt klämma ner handen för att känna och det man känner är inte att själva gummit har gått sönder på nåt sätt. Men det kanske inte går att konstatera felet på detta sätt. Propellern är en fyrbladig av stål och har ingen gummi hub inuti, då detta också nämns som en felkälla kollade jag detta.      

Kunde dock konstatera att det var kraftig beväxtning på drevet då vi tagit upp båten, detta kan ju orsaka att båten ej får uppfarten så lätt.

Då är frågan om det kan vara ryckutjämnaren som är slut och hur tar man reda på om detta är problemet? Finns det några bra sätt att avgöra detta utan att behöva lyfta ur motorn? Motorn är en Mercruiser 7.4 med Bravo One drev och just ryckutjämnaren bytes ut för 10 år sedan.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...