Gå till innehåll
torsdag 05 mars 2026
Gurravasa

Manuell tilt motorn reser sig

Rekommendera Poster

Har en yamaha 40hk 2-takt med manuell tilt från början av 90-talet. När motorn är nedfälld ska den låsasfast av två klor så att den inte reser sig när man backar. Men om jag backar med mycket gas släpper den och motorn reser sig. Jag misstänker att klorna antingen rostat för de ser mest runda ut? Någon som vet hur det ska se ut eller vad denna del kallas så att jag kan leta reservdel. Tack på förhand! /Gustav 

20190401_150529-613x589.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du smort upp hela mekanismen, så att den går i låsläge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den kommer på plats men hålls bara på plats av en fjäder och "klorna" är ju nästan runda. När man ska släppa spärren och dra upp motorn så lyfter man av klorna från pinnen vilket gör att jag antar att tanken är att de ska gripa tag om pinnen mer än de gör nu. Eller så ska motorn hållas på plats av någon annan spärr, men jag ser inte var det skulle kunna vara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klorna ska vara nedfällda, gripa tag om röret/bulten på akterspegelsfästet och vara helt spärrade när du lägger i backen. Kan du kolla det? Kan vara ett mekaniskt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga klor direkt, det är bara den rundade pinnen som syns på bilden. Jag misstänker att de har rostat bort. Jag hittar dock inte bilder eller beskrivningar av hur det ska se ut och hur det ska fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan göra en enkel test utan att starta motorn: I fram (eller friläge) ska du kunna fälla upp motorn med handkraft (brukar finnas ett uttag på bakre sidan av motorkåpan du kan gripa tag i).
Lägg nu i backen. Prova samma manöver. Motorn ska vara spärrad och inte gå att lyfta upp.

Om du kan lyfta upp motorn när backen är ilagd är det något fel. Då fortsätter du felsöka varför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag testade och den låser inte om man har backen i. Är dock osäker på om denna modell fungerar på det sätt du beskriver då den har en manuell spärr i nedfällt läge och en annan manuell spärr i uppfällt läge. Det skulle vara om det finns en spärr till som jag inte ser. Märkte problemet i somras när motorn flög upp när jag la i backen. Hoppades det var något jag kan fixa själv men det verkar mer komplicerat än vad jag hoppades. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kan det också vara. Kan du spärra motorn manuellt så den inte går att fälla upp?
I så fall är det troligtvis den tänkta funktionen för att spärra vid back.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, eller jag kunde innan något pajade. Då fällde jag bara ner den så var den låst, sedan drog man i en spak så lossade spärren innan man lyfte upp den. Det är två "klor" som den på bilden som hakar fast i ett rör. Klorna lyfts när man drar i spaken. Men jag misstänker att klorna var vassare innan men ansatts av rost och blivit för trubbiga. Det kan ha varit en rörlig del till som hakat fast runt röret men som rostat bort för det sitter rostig metall på insidan av klorna som kan ha haft den funktionen. 

Redigerad av Gurravasa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar vara någon form av länk från växelreglaget som gör att spärren går in när du lägger i backen. På framåt så ska ju motorn vara fri att hoppa upp om du kör på något.

Så leta bland länkarmar som sitter mellan växelförare/växelreglage på motorn och spärrhaken. Det kan vara någon sprint som hoppat ur eller länkarm som kroknat eller går alltför trögt eller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänker att man måste spärra motorn manuellt innan man backar enligt vad TS skriver. Vill minnas att jag hade en sådan utombordare i mina ungdomsår (vilka ljuva tider :)

Även en sådan funktion kan naturligtvis gå sönder så det är mekanisk felsökning som gäller för TS Gurravasa. Vi andra kan ju inte riktigt göra det på distans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, jag ska göra en undersökning nu när jag vet vad jag ska leta efter. Det kan ju ha varit så att den del som jag tror rostat sönder skulle gripa om röret när man lägger i backen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort en ny undersökning nu och jag har inte hittat något tecken på att den manuella tilten spärras av att man lägger i backen. Frågan är om det ska finnas en spärr som håller "klorna" på plats eller om klorna rostat och nötts ner successivt varje gång jag släppt ner motorn? 

20190407_162205-756x1008.jpg

20190407_161810-756x1008.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...