johan_sjobjorn 212 Postad 12 November , 2018 Hejsan Jag är spekulant på en Aquador 23 DC och undrar över hur det du funkar med det främre kapellet. Båten har ju ett kapell garage vid aktersoffan men jag har sett att det också finns en metallbåge som sitter fäst i rutramen för det främre kapellet. Monterar man bort metallbågen från rutramen när det inte används och lägger det i kapellgaraget och hur funkar det. hur krångligt / lätt är det att hantera kapellet på denna båt jämfört med andra DC:s tacksamt för era erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 November , 2018 En kamrat hade en 23 dc för tio år sedan innan han bytte upp till en 28 dc. På hans så rullade man ihop den främre delen och drog över en kapellrulle med dragkedja. Då stod bågarna kvar ihopskjutna under kapellet. Detta kan du se på bilder av 23:an. De bilder som inte har någon kapellrulle har det nog bara för fotograferingen (ska se snyggare ut utan) På 28:an är det en targabåge som mer naturligt avdelar främre och bakre kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 12 November , 2018 4 minuter sedan skrev pseudonym: En kamrat hade en 23 dc för tio år sedan innan han bytte upp till en 28 dc. På hans så rullade man ihop den främre delen och drog över en kapellrulle med dragkedja. Då stod bågarna kvar ihopskjutna under kapellet. Detta kan du se på bilder av 23:an. De bilder som inte har någon kapellrulle har det nog bara för fotograferingen (ska se snyggare ut utan) På 28:an är det en targabåge som mer naturligt avdelar främre och bakre kapellet. Ah ok. Förstår jag dig rätt så är främre kapellet inget man monterar på / av från rutramen utan den är tänkt att sitta där hela tiden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 49 Postad 12 November , 2018 3 minuter sedan skrev pseudonym: En kamrat hade en 23 dc för tio år sedan innan han bytte upp till en 28 dc. På hans så rullade man ihop den främre delen och drog över en kapellrulle med dragkedja. Då stod bågarna kvar ihopskjutna under kapellet. Detta kan du se på bilder av 23:an. De bilder som inte har någon kapellrulle har det nog bara för fotograferingen (ska se snyggare ut utan) På 28:an är det en targabåge som mer naturligt avdelar främre och bakre kapellet. Alltid lite pyssel med kapell. Har själv en Princess 266 med targa, har kapellrulle både bakom & framför targan som jag spänner fast med kraftiga kardborrband. Funkar fint men som sagt lite pyssel. Var inne & kikade på en ny Aquador 30dc på flipper i Täby. Vart faktiskt lite förvånad när jag frågade säljaren hur man gör med kapellet. Fick till svar att alla kunder hittar på sina egna lösningar liknande den jag har på min Princess 266. Känns det konkurrenskraftigt samt år 2018? Nej. Kanske lite off topic men vart lite irreterad då man ändå var spekulant för en båt som kostar 2mille plus & kapelllösningen är från 80-talet... Dem borde ta lite hjälp från windy i denna fråga.. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 November , 2018 Kapellet knäpper du ju loss från rutramen och rullar ihop till en rulle som du placerar runt bågarna som du sedan täcker med den täckande kapellrulle med dragkedjan. Kolla på bilder på Google så ser hur jag menar. Kapellet blir som en targabåge ovanför sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 12 November , 2018 8 timmar sedan skrev pseudonym: Kapellet knäpper du ju loss från rutramen och rullar ihop till en rulle som du placerar runt bågarna som du sedan täcker med den täckande kapellrulle med dragkedjan. Kolla på bilder på Google så ser hur jag menar. Kapellet blir som en targabåge ovanför sittbrunnen. Jepp, jag har sett både med ”targa bågen” och även 23:or utan denna. jag undrar om man förvarar targabågen i kapellgaraget bak vid soffan när man inte har det monterat på rutramen. vidare - går det att ta bort / sätta dit targabågen på rutramen utan verktyg. (Eller sitter den fastskruvad där eller liknade) /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser