Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
hasse4

Motorstyrka ???

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vad som händer när man sätter på en 30 Hk motor på en Cresent 434 som är gjord för 15 Hk enligt den lilla blå skylten.Tack för ett ärligt svar (TACK)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ingenting så länge du kör vettigt med båten. Skulle du få för dig att köra som en tokdåre så kan man väl tänka sig att akterspeglen tackar för sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli problem med försäkringsbolaget om du hänger på en större motor än båten är godkänd för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! En kompis hade 25hp på sin. Med gasen i botten så ville den gärna överplana vilket inte var så trevligt. 434:ans skrov klarar inte riktigt av den ökade motorstyrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 405 själv som jag petade på en suzuki 25 (tre cyl = ganska stor) som modifierades till 30hk, Den gick fint så länge man körde med lite vett. Har även haft en 434 i familjen i 20 år med en 9.9 hk och med erfarenheten av Pelle P´skrov på 405 och 434 tillsammans med en överdim. motor på 405 anser jag att det kommer gå som en dans. min gjorde runt 28-30 knop och funkade utmärkt med 5 pers. Ha så kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rillez

hej äger en 434 med styspulpet o en 00as yamaha med povertrim tilt motorn är på 40 hk o går som en dröm. men jag har förstärkt akterspegeln.march farten ligger på 33-35-knop o toppfarten runt 40 enl loggen på ekolodet som är gps kalibrerat.men låt oss tala om baksidan med att överdosera effekten är det mycket vågor så slås pulpeten bort o skrovet släpper imellan under o överskrov.annars är det en kul kombination vid inte allt för hög sjö.använder båten mest till fiske o även lite vattenskidor.glad midsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående förstärkning akterspegel.bakom den uppfällbara luckan i aktern går det upp en kant.jag har monterat ett tvärstag av vinkeljärn 40x40 mm som går till översta bulthålen på motorn o till kanten bakom luckan. på det viset sitter motorn fast både i akterspegeln o strax bakom luckan, man får mäta till längden på stagen o svetsa ett litet plattjärn i bägge ändar.borra ett hål i plattjärnen o bulta fast motorn genom akterspegeln o vinkeljärnets plattjärn. borra sedan i kanten bakom luckan o bulta fast. häls rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...