Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Stela

Volvo 4.3 Gi plötsligt elbortfall

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Fungerat utan minsta problem tills igår då den i marchfart plötsligt dog. Jag justerade trimplan vid tillfället precis som jag tidgare ofta gjort utan problem. Inga mätare, inkluderat logg/lod, på panelen visar något liv. Ingen reaktion vid av och påslag av tändning. 

 

Startbatteri har full spänning, likaså nere vid selenoiden på startmotorn. Letar efter någon säkring om det finns någon som kan påverka detta? Alla jag hittar är hela. Det sitter en box på SB topp av motorn som kan ha med tändning/insprutning att göra, På den sitter en röd knapp som det står 50 på Ser ut som en automatsäkringsåterstllningsknapp Kan det betyda 50amp??? Jag tycker inte den går att återställa om det nu är det den handlar om.

 

Vad skall hända när jag vrider på nyckel som inte händer nu? Är det ett relä som skall dra som matar diverse strömkretsar för motorn? Kan problemet var där?

 

Det här blev mitt sommarquiz 😢

 

/ Captain Bengt på Fjord 21 Weekender

 

 

Redigerad av Stela

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis en säkring som gått. Sitter det några säkringar vid mätarna, på lite äldre paneler brukar det vara 2 st glassäkringar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gelis:

Troligtvis en säkring som gått. Sitter det några säkringar vid mätarna, på lite äldre paneler brukar det vara 2 st glassäkringar där.

Hej å tack för inspel.

Dom 2 glassäkringarna som sitter framifrån är hela när jag mäter/ringer dom med multimetern.

 

Ser nu att den svarta boxen på motorn enligt Volvos manual kallas "Circuitbreakers and fuses" 

Kan nog var lönt att rota lite där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda vid motorn är en automatsäkring. Beror på hur många kreti o pleti som varit och kopplat i elsystemet, annars så är det huvudsäkringen till motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar nu 🌞😆🍾

Kollat huvudsäkring (och priset på en ny som är 960:- 😩). Säkring OK. Hittade två till säkringar strax bredvid. Trodde först att det endast var kabelförgreningar. Den ena flatstiftssäkringen blå, på 15A hade gått.

 

Nu får vi se om felet uppträder igen och vad det i så fall beror på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den säkringen ligger kanske på gränsen om trimplanen är kopplade via den. Om den går igen när trimplanen används så kan du gå upp till en 20A, men inte mer, och se om det håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...