Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
jlsys

Dåligt med kylvatten på MD17c

Rekommendera Poster

Hej

 

Efter årets sjösättning så har jag problem med kylningen på min sötvatten kylda MD17c. Den kyler bra på tomgång och rikligt med sjövatten går ut med avgaserna men när man varvar upp den så kommer nästan inget kylvatten ut ur avgasröret och motorn går varm.

Jag har nytt impeller samt kontrollerat slangen från insuget. Även placerat denna slang i ett kar med vatten och fick samma resultat då.

Inför vinterfarvarningen så kördes motorn med glykol men det var en kall vinter så lite orolig något tagit skada ändå.

Tyvärr går den varm ganska fort så kan inte köra den till något varv och inte fått tag i någon som kan komma och titta på motorn så mottager gärna tips på hur jag kan fortsätta min felsökning för att hitta problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att cirkulationspumpen fungerar? Vad är det för typ av färskvattenkylning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen fungerar och det är martec kylning. Men problemet verkar vara på sjövattensidan. Om det skulle komma lika mycket kylvatten vid höga varv som vid låga så skulle det inte vara några problem. Tycker det är konstigt att det upphör när motorn får över sådär 1000rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...