Gå till innehåll
onsdag 08 juli 2026
Slimbill

Yamaha 40hk -85

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det så att jag köpt en Yamaha 40hk från 85. Kanske lite korkat, eftersom jag själv skulle beskriva mig som en högst medioker mekaniker. Men som Pippi sade; det här har jag aldrig gjort förr, så det måste jag ju klara av.

Över till problemet. Den går som en klocka på tomgång och låg fart, den startar även ypperligt. Men så fort man ska dra på full gas så antingen "dör" den eller kommer inte riktigt upp i plan. Man får inte "det sista ur den", så att säga. Jag har bytt membran i bränslepumpen, bytt tank, slang, tändstift och bränslefilter. Idag var jag in till min lokala marinverkstad, och dom sade att jag skulle rengöra förgasarna. Men innan jag ger mig in på det, så tänkte jag höra här, om det är någon som har ett gammalt indianknep att dela med sig av?

Jag tackar ödmjukast för eventuella svar / Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första tanken är ju om du har rätt stigning och storlek på propellern för den båten som du monterat motorn på??

Andra tanken är ju om du har rätt munstycke i förgasaren/arna, men propellern först.

Sedan glömde du ju berätta vad du har för båt, en lättdriven indiankanot eller en pråm? B)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret! Propellern ser ut att suttit på sen snurran var ny.. Båten är en Yamarin 425R, tror jag den hette. Kollade upp den tidigare, och trots namnet så var den 420 lång. Snurran har kort rigg. Om det nu spelar någon roll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får då se om någon vet vad för propeller som är lämplig till din båt och motorkombinationen, samtidigt kan du ju se om du finner någon instansad sifferkod på din propeller.

I min värld har utombordare till segelbåtar lång rigg, men det är ju inte säkert att det stämmer till 100%. Huvudsaken är ju att din propeller har fritt vatten omkring sig och befinner sig under båtens bottenprofil, men samtidigt inte för långt inunder.

Men det låter ju som om motorn köver sig då du gasar på, att den kan tänkas få för litet bränsle eller för mycket bränsle. Ett väldigt generellt indianknep är att då blåsa förgasarens munstycken rena. Om motorn får för mycket bränsle brukar det bero på att den får för litet luft, så kolla eventuellt luftfilter. Kolla även så att inte motorns bränslefilter är smutsigt.

-Vad händer om du hjälper till när motorn börjar gå dåligt med att pumpa på gummiblåsan på bränsleslagen, eller rent utav choka litet försiktigt?

Nu vet jag ju inte vad du har för tank, fast eller lös tank, men på den tiden jag for omkring i styrpulpetbåtar med utombordare bland kustens alla vikingaskepp, det var nämligen rätt många år sedan, hade jag lösa trycktankar, som var rostiga inuti och där rostflagor och kondens gjorde livet surt för motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft hjälp av en släkting som har mer erfarenhet än mig i ämnet. Det hände väl egentligen ingenting när vi tryckte på blåsan, däremot fick han den att gå bra periodvis, när han justera ”choke spjällen” (vet inte vad dom heter på riktigt) manuellt.. Det var en lös gammal plåttank i båten när jag köpte den, men jag har bytt till en i plast. Samtidigt bytte jag bränslefiltret i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...