Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Slimbill

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Slimbill

  • Placering
    Kadett
  1. Jag är värdelös på allt som har med motorer att göra. Men jag har en gammal Yamaha 40hk tvåtaktare som jag vägrar släppa. Tror det är en -85. En autolube, som är bortplockad av nån före mig. Problemet är att sedan jag fick den i min ägo har den gått "ojämnt". Den har alltid gått på tomgång, men när man gasar på måste man göra det långsamt för att få båten (Yamarin 420) i plan. Väl i plan tappar den varv för en sekund, med jämna mellanrum. Den har heller aldrig gått "fullt". Jag har bytt; tank, bränsleslang-, filter, pump och tändstift. Men jag tror felet sitter på cylinder/elnivå. Idag hade jag igång den för första gången i år. Den gick knappt fram. Fick tips av min polare som är är lite bättre än mig på motorer att det kunde vara nån cylinder som inte gick. Så jag började slita i tändhattarna. När jag tog bort hatten från cylinder 1 så dog snurran. Ingenting hände när jag avlägsnade från 2 och 3, förutom att jag fick lite svaga stötar. Tips på uteslutningsmetoder eller/och troliga fel mottages tacksamt...
  2. Jag har haft hjälp av en släkting som har mer erfarenhet än mig i ämnet. Det hände väl egentligen ingenting när vi tryckte på blåsan, däremot fick han den att gå bra periodvis, när han justera ”choke spjällen” (vet inte vad dom heter på riktigt) manuellt.. Det var en lös gammal plåttank i båten när jag köpte den, men jag har bytt till en i plast. Samtidigt bytte jag bränslefiltret i motorn.
  3. Tackar för svaret! Propellern ser ut att suttit på sen snurran var ny.. Båten är en Yamarin 425R, tror jag den hette. Kollade upp den tidigare, och trots namnet så var den 420 lång. Snurran har kort rigg. Om det nu spelar någon roll?
  4. Hej! Nu är det så att jag köpt en Yamaha 40hk från 85. Kanske lite korkat, eftersom jag själv skulle beskriva mig som en högst medioker mekaniker. Men som Pippi sade; det här har jag aldrig gjort förr, så det måste jag ju klara av. Över till problemet. Den går som en klocka på tomgång och låg fart, den startar även ypperligt. Men så fort man ska dra på full gas så antingen "dör" den eller kommer inte riktigt upp i plan. Man får inte "det sista ur den", så att säga. Jag har bytt membran i bränslepumpen, bytt tank, slang, tändstift och bränslefilter. Idag var jag in till min lokala marinverkstad, och dom sade att jag skulle rengöra förgasarna. Men innan jag ger mig in på det, så tänkte jag höra här, om det är någon som har ett gammalt indianknep att dela med sig av? Jag tackar ödmjukast för eventuella svar / Billy
  5. Tusen tack för hjälpen! Ska testa direkt på fredag när jag kommer hem
  6. Slimbill

    Yamaha 15hk

    Jag har en gammal Yamaha 15hk 1973-1978 års modell. Jag tänkte byta impeller på den, men det räcker inte att lossa de fyra bultarna mellan riggen och proppellerhuset. Huset faller ner ca.5cm och växeln slår i. Jag har letat mig galen över hela internet, men inte hittat nåt svar. Är det någon där ute som har en aning vad mer som måste göras för att få loss skiten, skulle jag vara evigt tacksam!
×
×
  • Skapa nytt...