Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Stefan_N

Problem med dubbla B30, 280 drev...

Rekommendera Poster

Hej alla! Har problem med min båt med dubbla B30 med 280 drev. På fullast varvar ena motorn ca 500rpm mer än den andra. Vid gaspådrag varvar motorerna lika upp till ca 3600rpm. Där börjar den ena att sacka för att sedan nå sitt maxvarv på ca 4000rpm, medan den andra varvar till ca 4500rpm. Det enda som händer är att den långsammare motorn drar mkt mer bränsle än den andra när man ger full gas. Båda motorerna är utbytta för jag trodde att det var där felet låg, men icke... Kan det vara något som går trögt i ena drevet? Tycker att detta borde rasat för länge sedan i så fall. Båten har uppfört sig så här de senaste 5 åren och har under den tiden blivit värre (från ca 100rpm till ca 500rpm diff på 5 år). Någon som har några erfarenheter att dela med sig?? Tacksam för svar! //Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Man kan ju alltid kolla förgasarna, följde de med dina nya motorer? Det finns ett instrument att använda på motorer med dubbla förgasare, med det kollar man att de suger lika. Proppelrarna? Någon av dem kan ha fått en smäll och gjort bladen skeva, det behöver ju inte synas förrens man jämför dem med varandra. Vad e det för båt du har, den lär vara törstig eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tackar för snabbt svar! Båda förgasarna är bytta och jag har provat med andra propellrar. Någon som varit med om ett drev som gått trögt? Vet inte riktigt vad jag skall prova härnäst, börjar bli kort om alternativ, det är ju bara drevet kvar... Och jodå, den sörplar väl i sig en del... :-) MVH //Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken version av B30 har du? -170 med 3st solex eller 165 med 2st stromberg? Har motorerna samma temperatur? Har du tagit kompprov på bägge motorerna? Hur är det med bränsletillförseln? Har du tillräkligt grov bränsleledning från tanken? Kolla stiften på alla cylindrar och jämför färgen. B30 har flera svagheter. En är att bensinpumpen matar via första förgasaren och vidare via andra förgasaren för att sedan till sist mata den tredje. Har du låg kapasitet på bensinpumpen, kanske ett skadat membran eller skitigt filter (på pumpen) kan detta vara nog för att de två sista cylindrarna inte får det som de behöver.(vita tändstift) Ett annat alternativ kan vara att en förgasare flödar pga tex gjängtejp i nålventilen (våta svarta stift).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att den ena motorn får arbeta hårdare av någon anledning och orkar därmed inte varva ut. Om jag kör på halvgas med ena motorn och fullt med den andra orkar den inte varva ut helt. Har du kontrollerat hur dreven står vid fullgas? Mer långsåkt är att proparna inte är helt lika, tex stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...