tonyex 0 Postad 23 April , 2018 (redigerade) Hej, Jag har ett par elektriska trimplan av märket Lenco, modell enklare som styrs av varsin knapp. De ena fungerar som det ska , dvs att arbetsområdet mellan nerfällt och uppfällt läge är godkänt. Den strulande trimplan får ström och det går att styra , men det som jag kallar för arbetsområdet har blivit mkt mindre om man jämför med kompisen på andra sidan, trots att ljudet från elmotorn låter som det ska. Frågan är förutom kablage finns det några andra komponenter som jag bör kolla på? Med vänlig hälsning //T Redigerad 23 April , 2018 av tonyex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 109 Postad 23 April , 2018 Då är det sannolikt ett mekaniskt fel, inte elekteiskt. Dessa lencocylindrar innehåller en elmotor, en planetväxel och en gängad stång. Det finns inga elektriska ändlägesbrytare som bryter strömmen till elmotorn vid max upp eller max ned, utan det är en mekanisk frikoppling. Det är lätt att tro att denna släpper greppet förtidigt på grund av att det går för trögt någonstans. Koppla loss trimplanscylindern från själva trimplanet och se om rörelseområdet förbättras. I så fall har du en mekanisk tröghet i "gångjärnet" till trimplanet, i annat fall är det fel i själva cylindern. Jag tror inte att det går att skuva isär dem, min kunskap grundas på att jag haft sådana och tittat noga på en spränskiss. Lenco är annars mycket bättre och snabbare än de hydrauliska trimplanen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tonyex 0 Postad 23 April , 2018 (redigerade) Hej igen Georg och tack för svar. Det är precis så som mina tankar går. Skruvade loss cylindern från trimplanet och vred på stången och kände inte något konstigt, men nästa gång ska jag gå lite djupare och med sprängskissen i handen och lite Youtube videos. Har man tur, då hittar man felet. Enligt bilden [ och reklamen] det är inte mkt som kan gå sönder .. Bild Det vanligaste felet brukar vara [enligt mina google-sökningar ] att elmotorn ger upp. Konstruktionen verka vara vattentätt, pålitlig och underhållsfritt. Häls //T Redigerad 23 April , 2018 av tonyex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 109 Postad 23 April , 2018 18 minuter sedan, tonyex säger: Hej igen Georg och tack för svar. Det är precis så som mina tankar går. Skruvade loss cylindern från trimplanet och vred på stången och kände inte något konstigt, men nästa gång ska jag gå lite djupare och med sprängskissen i handen och lite Youtube videos. Har man tur, då hittar man felet. Enligt bilden [ och reklamen] det är inte mkt som kan gå sönder .. Bild Det vanligaste felet brukar vara [enligt mina google-sökningar ] att elmotorn ger upp. Konstruktionen verka vara vattentätt, pålitlig och underhållsfritt. Häls //T Underhållsfritt = går inte att underhålla ens om man försöker. Jo, jag har för mig att dom är helkapslade, ihopgjutna. Om du hör att motorn går och även ett mekaniskt ljud från transmissionen så slirar det, liksom det skall göra vid max upp och max ned. Därför gissade jag på någon mekanisk tröghet någonstans. Men det kan ju vara så att hela cylinderna är kass och måste bytas. Jag vet inte om de säljs styckvis, men dom säljs parvis som ersättning för hydrauliska trimplan, och är ju inte direkt billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tonyex 0 Postad 24 April , 2018 (redigerade) haha, borde ha varit lite mer tydlig och skrivit "Underhållsfritt". //T Redigerad 24 April , 2018 av tonyex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser