Gå till innehåll
måndag 29 september 2025
Gäst Niklas

Batteriladdare

Rekommendera Poster

Gäst Niklas

Tips på bra batteriladdare önskas ? Är till båten endast på helgerna och då vill man ju gärna ha fräscha batterier. Kan ju använda timers etc...men det finns säkert bra laddare som ligger o underhållsladdar. Fråga 2: Har idag två st batterier. kan man ladda båda två via endast en laddare ? Vänliga hälsn / Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du niklas. jag håller på med husvagnar säljer och reparerar och då får vi sådana frågor. finns två bra att välja mellan, den billiga är en matti 10amp men den kan ha lite problem om du har två större batterier. den är helautomatisk. den andra som jag skulle välja är en mascot 20amp helautomatisk laddare. jag själv använder den när jag laddar upp ett eller flera batterier. de batterier jag laddar ligger är oftast 2st 75amp ha de gött/Putte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hej, jag hade tidigare två mindre batterier med en sammanlagd kapacitet om 150 amp. Då hade jag en Mobitronic 15 Ah laddare som laddar i tre steg. Var inte riktigt nöjd med detta. Nu har jag Två 110 Ah batterier som vid laddning laddas var för sig med två laddare från Biltema som fungerar mycket bra (än så länge!?):-nojd Dessa ger 12 amp per st. Är dessutom fläktkylda. Har monterat en extra brytare just för att få jämnare laddning i dessa batterier. Man ska försöka att få 10 procent laddkapacitet från laddaren mot batteriet. Alltså, har du ett batteri på 100 Ah så ska laddaren kunna ge minst 10 amp. /Wille

post-1958-1394234397,3011_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört mycket bra om C-tek. Dom gör små smidiga laddare någonstans i dalarna. Säljs visst över hela världen. Kolla deras hemsida, där står mycket nyttigt. // Klinga [LINK]www.ctek.com/svensk/index_SE.htm[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...