Gäst Niklas Postad 24 Maj , 2005 Tips på bra batteriladdare önskas ? Är till båten endast på helgerna och då vill man ju gärna ha fräscha batterier. Kan ju använda timers etc...men det finns säkert bra laddare som ligger o underhållsladdar. Fråga 2: Har idag två st batterier. kan man ladda båda två via endast en laddare ? Vänliga hälsn / Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lennemyr 0 Postad 24 Maj , 2005 hej du niklas. jag håller på med husvagnar säljer och reparerar och då får vi sådana frågor. finns två bra att välja mellan, den billiga är en matti 10amp men den kan ha lite problem om du har två större batterier. den är helautomatisk. den andra som jag skulle välja är en mascot 20amp helautomatisk laddare. jag själv använder den när jag laddar upp ett eller flera batterier. de batterier jag laddar ligger är oftast 2st 75amp ha de gött/Putte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 24 Maj , 2005 Hej, jag hade tidigare två mindre batterier med en sammanlagd kapacitet om 150 amp. Då hade jag en Mobitronic 15 Ah laddare som laddar i tre steg. Var inte riktigt nöjd med detta. Nu har jag Två 110 Ah batterier som vid laddning laddas var för sig med två laddare från Biltema som fungerar mycket bra (än så länge!?):-nojd Dessa ger 12 amp per st. Är dessutom fläktkylda. Har monterat en extra brytare just för att få jämnare laddning i dessa batterier. Man ska försöka att få 10 procent laddkapacitet från laddaren mot batteriet. Alltså, har du ett batteri på 100 Ah så ska laddaren kunna ge minst 10 amp. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 24 Maj , 2005 Jag har hört mycket bra om C-tek. Dom gör små smidiga laddare någonstans i dalarna. Säljs visst över hela världen. Kolla deras hemsida, där står mycket nyttigt. // Klinga [LINK]www.ctek.com/svensk/index_SE.htm[/LINK] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser