Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
ConnyGson

Sluminiumprofiler

Rekommendera Poster

Min gamla Searay har fönsterbågar etc av ngn form av behandlad aluminium. De har nu är ärgat på många ställen och jag behöver åtgärda bågar och byta gummilisterna.

Är det ngn som har ett tips på hur man gör alternativet en firma fixar i sthlm trakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, ConnyGson säger:

Min gamla Searay har fönsterbågar etc av ngn form av behandlad aluminium. De har nu är ärgat på många ställen och jag behöver åtgärda bågar och byta gummilisterna.

Är det ngn som har ett tips på hur man gör alternativet en firma fixar i sthlm trakten.

Tips sätt inga nya gummilister, limma rutorna istället. Idag används inte gummilist längre hos de flesta tillverkare limmet blir tätt. Be en glasmästare göra jobbet finns speciallim, resultatet blir kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg upp några bilder som visar både hur ramarna ser ut och hur skadorna ser ut.

Svårt stt veta om det är nya ramar som behövs eller reparation av befintliga ramar.

Det går att fixa nytt skyddande ytskikt på aluminium genom att anodisera (eloxera) det, så går ramarna att fixa till så kan du återanvända dem. Googla på

anodisering aluminium stockholm

Går inte ramarna att återanvända gäller det ju att hitta nya profiler och troligen någon som kan tillverka ramar av profilerna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips. Jag TROR inte att de behöver bytas. Men skickar upp bilder på skadorna när jag kommer åt båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...