Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
jonny80

kylning johnson 60 hk 82

Rekommendera Poster

Köpt en johnson 60 hk från 82, kom inget kylvatten så jag böt impeller.

Nu sprutar det ut vatten ur två hål längst upp på riggen men inget ur skvallerhålet. Antar att pumphuset inte är tätt så hela riggen fylls. Har ett litet filmklipp men kunde inte ladda upp den.. någon som vet vad det kan vara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Antar att pumphuset inte är tätt så hela riggen fylls"

Detta förfaller vara mycket osannolikt. Riggen utgör ett stort hålrum i vilket avgaser och kylvatten dumpas och leds ut genom propellern. Kapaciteten att leda bort kylvatten torde vara långt större än kylvattenpumpen kan leverera.

 

Vattnet leds upp till blocket i ett kopparrör som är tätas mot en adapterplatta som i sin tur tätar mot blocket. Min gissning är att en tätning av röret som läcker eller röret kanske lossnat. Tror i båda fallen att du måste lyfta bort powerheaden för att fixa problemet.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaser och vattnet kommer väl ner via avgasröret i riggen efter att dom gått igenom kylkanalerna, men jag tror att vattnet aldrig når upp till kylkanalerna, utan trycks upp bredvid avgasröret och Kyl röret.. kan man ladda upp ett filmklipp så får du se hur det ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns inget avgasrör i riggen, det är själva riggen som är avgasröret. Vatten och avgaser sammanförs nära avgasporten (arna) med en skiljevägg för att hindra vatteninträngning i cylindern och dumpas sedan riggen vanligen via en sk. avgaspipa.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare redan skrivits så förefaller det tämligen omöjligt att riggen skulle kunna fyllas. Impellern verkar ju göra sitt jobb som får kylvatten upp till motorn. Har du kollat så det helt enkelt inte är stopp i antingen det lilla munstycket där kylvattenstrålen ska komma, alternativt att slangen mellan motor o munstycke? Har haft motorer där det varit stopp på dessa ställen, men nog aldrig sett att det sprutat ur de hålen du nämner dock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara lite noggrannare:

 

När motorn står still eller går på låga varv så är riggen vattenfylld upp till den omgivande vattennivån. Kör man med spolmuff på land, så är riggen alltid tom, fröutom det ev. kylvatten som dumpas i riggen.

 

På låga varv tar avgaserna istället vägen via en mindre öppning ovan vattenytan. Om den inte funnits skulle motorn knappt gå att få igång pga mottrycket från vattnet i riggen. Riggen är kommunicerade kärl med omgivade vatten så det mesta kylvattnet siprar ut via propeller.

 

På höga varv övervinns mottrycket från vattnet så att även avgaserna kan ta sig ut via propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...