Gå till innehåll
fredag 27 juni 2025
arrebarre

Liten grundstötning. Vad göra?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla båträvar! 

Som titeln lyder körde jag på grund. Måste ha kört i cirka 5 knop, d.v.s.  den hastigheten man kör när man kör ut från "båtparkeringen". 

Kände stenar slå mot mitten av skrovet, så fort jag kände detta så lade jag motorn i friläge. 

Den tog emot lite, men körde därefter vidare och jag tog upp motorn och paddlade ut. 

Propellern har nu tagit skada som ni ser på bilderna, men hur vet jag vad mer som kan ha tagit skada? 

"Hajfenan" under motorn eller vad den heter, även den är cirka 15-20 grader sne. 

Båten har jag kunnat köra efteråt, har inte märkt något riktigt, förens jag kikade på propellern. Bilder är bifogade. 

1. Propellern behöver ju bytas, men om den går att snurra. Är propelleraxeln safe då? 

2. Kan jag köra båten, om jag kör sakta? 

Ursäkta mina rookietermer. 

post-108970-0-32017900-1493814215.jpg

post-108970-0-10954400-1493814667_thumb.jpg

post-108970-0-57332100-1493814221.jpg

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fixa till propellern eller köp en ny, räta ut fenan, kolla så det inte läcker olja ur propelleraxeln.

När propellern är borta, snurra på axeln och kolla så den är rak. Köp ett ekolod.

Redigerad av pentaracer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixa till propellern eller köp en ny, räta ut fenan, kolla så det inte läcker olja ur propelleraxeln.

När propellern är borta, snurra på axeln och kolla så den är rak. Köp ett ekolod.

Precis!

Det ser ju inte ut att vara någon katastrof, sådant som händer.

Men en liten kulhammare och ett städ eller en mot en träbock kanske du kan knacka till skadorna, och jämna till med en fil.

Sedan kan du boka tid hos en  propellerverkstad, för den behöver nog litet mer omsorg än "hemslöjd" jag misstänker dock att propellersmederna har mycket att göra just nu.

Propellrar finns ju att köpa nya eller begagnade också, och det kan ju vara bra att ha en i reserv.

"Hajfenan" underst i riggen kallar vi här för "skäddan". Här är det rätt så mjuk aluminiumlegering. Med ett stort mått av försiktighet kan du kanske greppa denna med en stor skiftnykel och bända den rätt, men som sagts, var försiktig och ta det varligt, kolla först att det inte finns några sprickbildningar.

Och som Pantaracer redan skrivit, snurra på propelleraxeln och kolla att det inte finns någon skevhet.

Utombordare är ju konstruerade så att de skall klara av en lättare grundkänning, det är då propellern och skäddan som får ta smällen, och dessa kan ju lättare repareras än ett dyrbart växelhus.

Med litet filande på bladen kan du säkert köra som vanligt, men om du känner att båten eller motorn vibrerar en massa skall du genast slå av på farten, och bege dig hemåt.

Ja om du inte ser några slag, eller vobblingar på propelleraxeln har den klarat sig den är ju av härdat stål och tål en hel del.

Men nu vet du ju var just "dom" stenarna ligger, men det finns massvis av andra stenar, grund, grynnor, bôar, flyttimmer och borttappade containrar i våra hav och sjöar att upptäcka, för att inte tala om alla osynliga brädseglare som ligger i marvattnet och kamoflageklädda kajaktister...

Ja och de gröna och röda pinnarna vet jag att du numera har koll på!

"Marin parkeringsplats" heter oftast helt enkelt "båtplats", "bryggplats", "förtöjningsplats", eller liknande.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

Det ser ju inte ut att vara någon katastrof, sådant som händer.

Men en liten kulhammare och ett städ eller en mot en träbock kanske du kan knacka till skadorna, och jämna till med en fil.

Sedan kan du boka tid hos en  propellerverkstad, för den behöver nog litet mer omsorg än "hemslöjd" jag misstänker dock att propellersmederna har mycket att göra just nu.

Propellrar finns ju att köpa nya eller begagnade också, och det kan ju vara bra att ha en i reserv.

"Hajfenan" underst i riggen kallar vi här för "skäddan". Här är det rätt så mjuk aluminiumlegering. Med ett stort mått av försiktighet kan du kanske greppa denna med en stor skiftnykel och bända den rätt, men som sagts, var försiktig och ta det varligt, kolla först att det inte finns några sprickbildningar.

Och som Pantaracer redan skrivit, snurra på propelleraxeln och kolla att det inte finns någon skevhet.

Utombordare är ju konstruerade så att de skall klara av en lättare grundkänning, det är då propellern och skäddan som får ta smällen, och dessa kan ju lättare repareras än ett dyrbart växelhus.

Med litet filande på bladen kan du säkert köra som vanligt, men om du känner att båten eller motorn vibrerar en massa skall du genast slå av på farten, och bege dig hemåt.

Ja om du inte ser några slag, eller vobblingar på propelleraxeln har den klarat sig den är ju av härdat stål och tål en hel del.

Men nu vet du ju var just "dom" stenarna ligger, men det finns massvis av andra stenar, grund, grynnor, bôar, flyttimmer och borttappade containrar i våra hav och sjöar att upptäcka, för att inte tala om alla osynliga brädseglare som ligger i marvattnet och kamoflageklädda kajaktister...

Ja och de gröna och röda pinnarna vet jag att du numera har koll på!

"Marin parkeringsplats" heter oftast helt enkelt "båtplats", "bryggplats", "förtöjningsplats", eller liknande.

..

Stort tack för de fina tipsen! Kommer göra som du tipsat, köpa en ny propeller och ha den gamla som reserv; samt försöka knacka till skädden med hjälp av edsvikens marina. Kommer även kontrollera propelleraxeln i samband med propellerbytet.

Det konstiga är att jag inte känner några vibrationer, känner i alla fall inte att det skulle vara ovanligt. Problemet är att jag egentligen inte har tillräckligt bra koll på att veta om det känns "rätt" eller inte. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär ser en normal propeller ut här i steniga Österbotten :-)

Fördelen med aluminiumpropellern är att den tar smällen i stället för axeln när något hårt och obehagligt tar i.

Som sagt ovan, knacka till propellern försiktigt, kanske med en plasthammare. Att förvärma lite med varmluftspistol mjukar upp materialet lite. Då spricker det inte så lätt. Samma rutin på fenan men värm inte så mycket att packningarna i propellerhuset får alldeles för varmt.

Det är ingen dum ide att ha en reservpropeller i båten. Då kan man ha ena propellern på propellerverkstan utan att man behöver sitta på land och tråna bara för att de har mycket att göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja i vissa skärgårdar räknas väl propellrar som "förbrukningsvara".

-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Lämna in propellern för reparation och köp en likadan och ha som reserv i båten tillsammans med lämpliga verktyg för byte.

Slipper man missa sjötid pga liten grundstötning.

Skäddan kan du säkert knacka tillbaka enligt tidigare svar i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skadorna ser ut att vara mycket små och därmed är risken för deformering av propelleraxeln liten.
Om skadorna är små, ta bort propellern och kallsmid skadorna på bladen med stålhammare med propellerbladet mot ett städ, (plattan på ett större skruvstycke duger). Försök att så nära som möjligt återge propellern dess ursprungliga form. Slå inte hårdare än som behövs för att forma materialet, slå hellre många gånger. Fila till det sista. Små hack i eggen saknar betydelse. Målet är att avlägsna så lite material som möjligt under processen och få till tre likformade blad. Måla om åtminstone skadorna.

Jag hade samma propeller i 26-år, men som under tiden reparerades på detta sätt vid skador. Den hade under hela tiden samma prestanda som då motorn var ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det ser ut som om du behöver en speciell hylsa att sätta i ditt spärrskaft för att kunna dra av "propellermuttern". Hoppas att du har en sådan..!?

När jag skruvar av (eller på) propellrar sätter jag en plankbit, en liten träbock eller något från pallningsvirket mellan marken och ett propellerblad för att få ett mothåll, det är ju inte säkert att det räcker att lägga i en växel, man kan ju då dra runt motorn.

post-108970-0-57332100-1493814221.jpg

Om du är försiktig kan du återanvända saxpinnen, men man brukar rekommendera att dessa byts, och då skall det vara en rostfri, syrafast saxpinne.

--

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska säker på att den 12-kantiga delen täcker och låser en vanlig sexkantmutter som sitter innanför. P.s.s. kan muttern inte äta på saxpinnen. En träbit, en tång och lämplig hylsa alt. stor skiftnyckel till muttern bör räcka.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...