FelixContentus 12 Postad 18 December , 2016 Hej! Jag vet inte riktigt vad detta är. Jag har försökt hitta information men går bet. Det ser ut som en vanlig smörjkopp för axlar vilket det troligen är. Kruxet är att röret försvinner ner i kölsvinet, troligen ner till stödlagret i axelröret. Jag har rivit ut axel mm för totalrenovering och ska i med ny motor. Är stödlagret något jag åker på att byta också? Axeln är helt utan defekter vid lagringen men måste troligen bytas eftersom den är sliten vid tätningen. Om inte, hur gör man när man installerar den nya axeln? Bifogar bilder på Smörjkoppen, röret och stödlagret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 December , 2016 Det ser ut som du har ett fettsmort aktre stävlager, vilket inte är så bra om du funderar på att modernisera din axeltätning. Är det vid den inre tätningen som axeln är sliten, då är det bara att korta eller länga slangstumpen som inre tätningen är monterad i, för att få en ny oskadad yta mot tätningen. Skulle du vilja byta till ett normalt cuttlesslager bak, vilket är nödvändigt om du ska byta till en modernare tätning inne i båten, drar detta med sig en hel del jobb. I värsta fallet behöver hela stävhylsan bytas. Läcker tätningen idag? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 December , 2016 Förstorade dina bilder och ser en gänga på den inre tätningen, vilket indikerar att det är en glandtätning, vilken även den är i visst behov av vatten för sin kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 12 Postad 18 December , 2016 Båten var helt tät när jag tog upp den. Ärligt talat så har jag ingen uppfattning om vad jag vill än. Fråga är om jag bör göra ett byte och i så fall till vad. Jag byter hellre allt nu än får problem i sommar eller om 2 år. Med tanke på att det fungerat så bra som det har så känns det inte riktigt som det är nödvändigt att byta ut någonting utom axel och propeller. Nya motorn varvar mindre än den gamla men är bra mycket starkare. Hur det påverkar vet jag inte heller. förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 December , 2016 Behver du öka diametern på axeln för den nyamotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 12 Postad 18 December , 2016 Det har jag svårt att tro. Båten är halvplanande snipa och den borde vara rätt dimensionerad. Jag höjer effekten för att den ska orka hålla lagom marsh även med last utan att behöva köra full gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 December , 2016 Nu har tom jag fattat vilken båt det är vi pratar om. En nästan fördubbling av motoreffecten kräver en grövre axel, om den nu inte varit överdimitionerad från början, vilket jag har svårt att tro. Har inte säljaren av maskinen diskuterat och rekommenderat axel och lämplig propeller med er vid beställning av maskinen? Man brukar kunna byta in den gamla maskinen mot den utrustning som behövs för monteringen. I ditt fall nu när även jag blivit medveten om vad vi pratar om, totalt ny drivlina, propeller axel hylsrör cutlesslageroch en modern tätning inne i båten. /http://sleipnerab.se Här kan du hitta info om hur man dimitionerar axlar, plus det mesta för framdrivning av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FelixContentus 12 Postad 18 December , 2016 Japp nytt är det tänkt att bli! Tänkte bara kolla så jag inte ställer till med något tok. Jag ska till Capella i nästa vecka och de får räkna fram vilken prop och axel mm som behövs. Nu vet jag i varje fall vad jag har. Tackar för det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser