Gå till innehåll
söndag 13 juli 2025
Riro

Mått på ankarbox

Rekommendera Poster

Någon som vet vad man bör ha för min.mått på en kättingbox för 50m 8mm kätting? Den kommer att hamna under fördäck och ta plats av förpiken, så jag vill inte göra den större än nödvändigt men stor nog att undvika kink.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad man bör ha för min.mått på en kättingbox för 50m 8mm kätting? Den kommer att hamna under fördäck och ta plats av förpiken, så jag vill inte göra den större än nödvändigt men stor nog att undvika kink.

Hur stor.... min är säkert akterifrån räknat: 70cm bred avsmalnande framåt, 70 lång och ca 40 cm i framkant, djupet är ca 50 cm från den platta som spelet står på, ca 65-70cm från centrum på kedjehjulet.

Har upptäckt att det är viktigare att ha ett djup mot bredd i ankarboxen då kedjan gärna bygger lätt på höjden.

Jag har åxå 8mm kedja och 50 meter.

Kan försöka komma ihåg att mäta upp och kolla hur stor plats själva kättingen tar och återkomma.

Ska till båten onsd-söndag, så påminn gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir det ganska många bilder... kan bara meka dit en i taget men du kan iaf uppskatta storleken hyfsat tror jag.

Som sagt. Jag har åxå 50 m kätting.

Första bilden, längden på hela boxen ca 65cm

post-104244-0-68754400-1477329716_thumb.jpgpost-104244-0-68754400-1477329716_thumb.jpg

Andra bilden:

Upp till plattan där ankarpelet står ca 50 -55 cm från botten på boxen, mao. det höjden där kättinghögen är

post-104244-0-83690300-1477329911_thumb.jpg

Tredje: Bredden på boxen. 70cm

post-104244-0-93281600-1477329780_thumb.jpg

Så själva utrymmet för kättingen är en treangelformad box med sidorna ungeför 55-60cm

och djupet ca 50-55cm där botten är konformad med sidorna ca 15cm i framkant och 30cm i bakkant.

Mitt spel ligger skyddat under en lucka.

Kättingen får lätt plats i boxen men om jag har mycket kätting ute bygger det hög, så att det blir stopp i hålet på plattformen där kättingen ska ner, så jag måst peta omkull högen när jag matar in.

Så att ha spelet högre upp hade varit bra.

Har funderat på att sätta dit en fjäderbelastad rulle, som skickar kättingen akterut i boxen, som jag tror skulle göra mumma.

Hoppas du får nåt vettigt ut av måtten iaf.

Good luck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stor.... min är säkert akterifrån räknat: 70cm bred avsmalnande framåt, 70 lång och ca 40 cm i framkant, djupet är ca 50 cm från den platta som spelet står på, ca 65-70cm från centrum på kedjehjulet.

Har upptäckt att det är viktigare att ha ett djup mot bredd i ankarboxen då kedjan gärna bygger lätt på höjden.

Jag har åxå 8mm kedja och 50 meter.

Kan försöka komma ihåg att mäta upp och kolla hur stor plats själva kättingen tar och återkomma.

Ska till båten onsd-söndag, så påminn gärna.

Blir lite nöjd... uppskattade måtten rått hyggligt ur minnet... bara fram"vägg"-måttet, som ju är kanske 10-15 cm, som felade avsevärt...

=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir det ganska många bilder... kan bara meka dit en i taget men du kan iaf uppskatta storleken hyfsat tror jag.

Som sagt. Jag har åxå 50 m kätting.

Första bilden, längden på hela boxen ca 65cm

attachicon.gif20161022_164025_resized.jpgattachicon.gif20161022_164025_resized.jpg

Andra bilden:

Upp till plattan där ankarpelet står ca 50 -55 cm från botten på boxen, mao. det höjden där kättinghögen är

attachicon.gif20161022_164054_resized.jpg

Tredje: Bredden på boxen. 70cm

attachicon.gif20161022_164017_resized.jpg

Så själva utrymmet för kättingen är en treangelformad box med sidorna ungeför 55-60cm

och djupet ca 50-55cm där botten är konformad med sidorna ca 15cm i framkant och 30cm i bakkant.

Mitt spel ligger skyddat under en lucka.

Kättingen får lätt plats i boxen men om jag har mycket kätting ute bygger det hög, så att det blir stopp i hålet på plattformen där kättingen ska ner, så jag måst peta omkull högen när jag matar in.

Så att ha spelet högre upp hade varit bra.

Har funderat på att sätta dit en fjäderbelastad rulle, som skickar kättingen akterut i boxen, som jag tror skulle göra mumma.

Hoppas du får nåt vettigt ut av måtten iaf.

Good luck.

Tackar!

Då vet jag ungefär hur stor ankarboxen bör vara. Jag ska sätta mitt ankarspel på däck, så jag kan nog göra boxen något djupare från spelet räknat.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog smart ur den aspekten. JAg har varit inne lite på samma bana eftersom jag oftast, om jag är vid gästhamn, för enkelhets skull ligger med aktern emot och på svaj använder akter för bad, jollepåstigning mm.

Bordning via fören, där spelet ev skulle vara i vägen, sker ju till 90% i hemmahamn.

Good luck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en RF grej, ser ut som en stor champinjon eller enkel-pollare som placeras i boxen. Kättingen "rinner" ner runt den och stuvar sig fint utan att den är i vägen när kättingen ska ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en RF grej, ser ut som en stor champinjon eller enkel-pollare som placeras i boxen. Kättingen "rinner" ner runt den och stuvar sig fint utan att den är i vägen när kättingen ska ut.

Har oxå sett den någonstans, kommer dock inte ihåg vart. Vet du vart man kan få tag på en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Vet du vart man kan få tag på en sådan?"

Absolut. När jag kommer på vad den heter ;)

Ska lyssna runt lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm... såklart. enkel att göra själv, då kan man ju anpassa längd mm.

Träbit som man borrar hål i

stoppar en stålpinne underifrån med något typ av stopp

har den gångad i toppändan och sätter lämpliga muttrar där som låses mot varandra eller en som man limmar.

limmar fast plankan, med pinnen uppåt, längst ner i boxen.

såklart, så kan det inte samlas på mitten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChainBoy heter den, finns en video här:

http://www.douglasmarine.com/video%20chainboy.htm

Finns att köpa här: http://www.force4.co.uk/force-4-chain-boy.html#.WA-IWneHKjQ

image.png

Den verkar fungera, men var ju inte gratis precis. Kanske skulle ta fram svetsen, dom var ju snälla och angav måtten.  :)

Den verkar ju i första hand vara för att undvika att kättingen kinkar. Vet inte hur stort problem det är då jag inte använt enbart kätting förut. Har varit inne på att sätta någon form av kon för att få kättingen att fördela sig, men den här formen kanske är bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kon funkar säkert men fördel med den här formen, i någon form, är att det får plats kedja runt "pinnen" där konan skulle ta plats.

det är ju bara precis där kedjan rinner ner, den kan ställa till problem.

Om du sätter din på däck så att djupet blir 60-70 cm så får nog kedjan plats.

Min kedja bygger upp så att det blir stopp i hålet där kedjan rinner ner och då blir det stopp och bygger ovanpå plattformen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämpliga delar finns säkert på IKEA's köktillbehörsavdelning 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...