Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
Jens_Sthlm

Utmaningar med bränslegivare

Rekommendera Poster

Min tankmätare till bränslet går åt fel håll då det tidigare suttit en VP men numera utbytt till mercruiser. Förstått att dessa fabrikat har olika standard så tänkte byta till rätt givare. När jag drog upp givaren så visade det sig att det var en flottörgivare som satt där, jag vände då på armen men är ändå inte helt nöjd, jag vet att jag har precis över halv tank men när jag nu vände på armen så visar den strax under full tank, vill ju att mätaren ska visa rätt så hur gör jag nu? Kan jag byta till en modern givare och hoppas på att den passar med dom gamla bulthålen? Hur vet man vilken längd man ska ha på givaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var vaksam på att det finns olika standarder mellan i huvudsak europeiska och amerikanska givare och instrument, det är resistansen, motståndet, "antal ohm" i givarens potentiometer som skiljer dem åt.

Volvo-Penta använder instrument från VDO, med resistansen 10-180 ohm, eller 0-190 ohm där 10 eller 0 ohm indikerar tom tank. Det förekommer litet olika uppgifter när man söker på Internet. 10 ohm mer eller mindre här spelar ingen roll. Man brukar ju få böja till hävarmen i alla fall.

Amerikansk standard är 240-30 Ohm där tom tank är 240 ohm, alltså "bakvänd" den europeiska.

Sedan har väl Suzuki sin egna standard, jag vet inte riktigt hur den är men det är kanske ointressant i sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En modern rörgivare passar i hålen efter en VDO givare.

Det är bara att sticka ner en tumstock och mäta vilken längd du ska ha på röret.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En modern rörgivare passar i hålen efter en VDO givare.

Det är bara att sticka ner en tumstock och mäta vilken längd du ska ha på röret.

Kalle

Likadant är den med Wemas rörgivare och Biltemas wemakopior.

I förra båten hade jag konsekvent sådana givare, dessa besår av ett rör där del löper eller flyter en flottör utefter röret. I flottören finns det en magnet, i röret finns magnetkänsliga komponenter. Wema och Biltema-givarna har europeisk standard, Wema har även givare för amerikansk standard, jag vet för jag köpte fel en gång.

Nackdelen med dessa är att visarnålen inte rör sig linjärt, den hoppar då man fyller eller tömmer tank, givaren ger liksom fasta lägen, ungefär som att knäppa på en fiol, istället för att spela med stråken, om nu liknelsen godtages.

Varken Wema eller Biltema rekommenderar dessa enkla rörgivare till septiktankar, det skall där vara en modell med ett hölje runtomkring. Jag hade en sån också, men den var sämre, tankinnehållet kletade sig fast mellan höljet och flottören, så den ersattes av en vanlig oskyddad givare som funkade lika bra där som i diesel- eller vattentanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...