Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
heckles

Bayliner 245 eller Sea Ray 240

Rekommendera Poster

Sugen på en lite större kärra för att kunna utnyttja skärgården bättre. Har fastnat för två modeller, Bayliner 245(5) och Sea Ray 240. 

 

Vill gärna höra pros/cons från er som vet. 

 

Alltid fått sagt till mig att man bör undvika USA-båtar, men jag känner att det kan vara en gammal historia. Jag kollar på båtar tillverkade på 2000-talet. 

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och titta på bägge modellerna och jämför möbleringen i båda samt mellan olika årsmodeller. Kan inte säga nåt statistiskt rätt om Bayliner men deras tänk kring olika nivåer på sofforna i sittbrunnen är förkastligt...likaså Sea Ray 245 med bara två säten längst bak!

 

Nu åker jag Sea Ray (igen) och tycker väl generellt bättre om Sea Ray, Monterey m fl än om Bayliner men det är nog bara tycke och smak när det kommer till nyare årmodeller.

Jag tycker att nyare Bayliner känns höga och tvålkoppiga (Bayliner 255...svinhög och kort).

 

Ut och provsitt/ligg/kör. :)  Det gjorde vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en ganska korkad uppfattning om att amerikabåtar är bara skit. Denna linje förträds framförallt av sådana som aldrig eller vid något enstaka tillfälle varit ombord på en sådan. Än mindre har man ägt någon.

Som vanligt handlar det om skicket på båt och kanske främst motor när man letar eftenågot. Detta förutsatt att man vet ungefär vilka krav man vill ha i övrigt på båten och vilka pengar man är beredd att lägga upp.

Bayliner eller Sea Ray 24ft. Ja det handlar om tycke,smak och behov. Leta efter en med så ny motor som möjligt och då helst en 5,7/350.

Har själv en Regal 242C som jag är kanonnöjd med. Rev ur alla luddiga mattor och tyg och ersatte det med vinyl och teak. Det är förövrigt en av gnällpunkterna folk tar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska kika på Four Winns båtar, de har i mitt tycke ett trevligare soffarrangemang ute, samt inte lika mycket luddiga mattor som suger åt sig det ena och det andra. Jag är generellt inget fan av Amerikanska båtar av olika anledningar, är väl lite bakåtsträvare, men Four Winns har jag fastnat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har själv haft en SD240 -2003, mycket nöjd! Kolla bara så att kapellet är bytt till ett svenskt.

Som jag kommer ihåg det väger Baylinern 1800kg medans SR väger 2447kg med samma bestyckning! Man kan ju undra vart Bayliner skalade bort dessa kilon?

 

SR 245 är enligt min mening helt kass för där kommer man knappt in i midcabinen coh en lite annan utformning i sittbrunnen. Nu var det ju inte denna du frågade om så lite off topic :)

 

Lycka till

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lämnar det dig kall men betänk även att om du köper en Bayliner kommer var person du möter att känna ett omedelbart och oemotståndligt behov av att ifrågasätta hur båten överhuvudtaget kan flyta, då de minsann hört både det ena och det andra om sådana jänkarbåtar i allmänhet och Bayliner i synnerhet.

 

Sea Ray har klart bättre rykte och med rätta dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...