Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jeppe_lu

Trög Baystar-styrning i nertiltat läge

Rekommendera Poster

Gott folk!

 

Som rubriken lyder, när min motor står högt upptiltad så rullar ratten så lätt! Men när jag trimmar ner motorn blir det trögt som attan! Jag misstänker luft i systemet?

Rätt eller fel, vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiltar jag drevet så det blir lite press mot skölden så går ratten trökt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer ibland att bullhornen kinkar i tiltröret. Då hamnar styrcylindern ibland i beknip i vissa tiltlägen, oftast fullt nertiltat. Åtgärden är följande:

 

Lossa styrcylindern från styrarmen och bullhornen, de svängda rundjärnen. Lossa bullhornen från tiltröret. Rengör tiltröret och bullhornen och återmontera väl infettat. Tror detta underhållsjobb rekommenderas årligen i manualen så åtminstone vartannat skottår bör det göras ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på hur det gått med din styrning.

 

Jag tycker min baystar är trög jämt. Haft dän allt och känt så att det inte är motorn i sig om går trögt, den svänger fram o tillbaka hur lätt som helst. När jag kör sakta är det acceptabelt trögt men svänga med ett finger är bara att glömma, får jag lite fart på båten går de trögt som fan. Står just nu i begreppet att koppla på autopilot men är lite osäker på om jag vågar det när den går så trögt i styrningen, rädd o bränna hydralmotorn.

Bullhornen fettas in vart år då jag hänger av motorn för vinterförvaring inomhus så det känns inte som de e felet i mitt fall men det skall så klart dubbelkollas.

 

BTW har jag en Suzuki 115 fyrtakt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...