Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
Mange249

Hur gör ni med era navgatorströmkablar på styrpulpet/öppna båtar?

Rekommendera Poster

Har precis monterat en gammal Garmin 172c i Bustern som jag fått över från en annan båt. Nu är den monterad med stickpropp i cigguttaget, men det är lite bökigt och inte så snyggt:)

Hur gör ni med öppna båtar? Kan man montera kabeln liggande i ur och skur på pulpeten eller kan man hitta på nåt annat?

Det vore kul att kunna ha fast ström till den och bara lossa på baksidan av navigatorn som vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar alltså med mig navigatorn hem efter användning, så en fast monterad kabel skulle bli liggande kvar ensam i regnet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kablar och kontakter tål det. Se bara till att kontakterna hänger "neråt" så att eventuellt vatten kan rinna ur. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det lät ju kanon! Blir det inte massa oxid och annat jox?

Får väl ha lite 5-56 i båten just in case;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mina garminkontakter gillade det inte men det var ett ekolod - det blev som du skriver "oxid o jox" till slut funkade det inte längre. Nu har jag Raymarine och de har varit smarta nog att skicka med en "lock" man kan skruva på när man ta loss enheten. Men du har ju bara ström med två poler så varför monterar du inte en snygg däckskontakt? Finns både i rostfritt och plast (plast nog lättast att koppla in och ur) och båda har "lock", alla båtbutiker har dem tex här http://www.benns.se/m/instrumentnav/el-ombord/kontakter/dackskontakt-3-polig-16a

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft problem med oxid och jox (Lowrance) under sju år iallafall, men Garmin har kanske andra legeringar i sina kontakter än lowrance. Nu använder jag båten ganska ofta året runt, så kontakterna "motioneras" i mitt fall frekvent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tänker efter uppstod mina problem efter vinterförvaringen. Kontakterna skyddade under presenning men säkert fuktigt ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir nog att pröva iaf, då en ny strömkabel verkar gå att få för ett par hundra...

Kan ju göra någon form av knopp att trä på när det gäller längre förvaring, typ över vintern.

Säkringshållaren föll i bitar när jag tog i den, men får sätta dit en egen så man inte får kortis om det blir knas i kontakten:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...