Gå till innehåll
torsdag 29 maj 2025
janoesth

Rullgenua till albin ballad, dimensioner, m.m.

Rekommendera Poster

Min rullgenua gick sönder i helgen (sprack i akterliken), så nu behöver jag en ny omgående för att kunna fortsätta segla under sommaren.

Alla tips på hur jag snabbast får tag på en duglig begagnad rullgenua till en Albin Ballad mottages tacksamt. Om någon har en rullgenua liggandes som ni tror kan passa så tvecka inte att höra av er (mejla mig på jan.oesth@gmail.com), jag kommer beakta alla segel som är tillgängliga oavsett skick

Då jag tror att leverenstiderna på nya segel är för långa för att få det innan semestern så kommer jag satsa på att få tag i en begagnad som åtminstone klarar den här säsongen. Får jag tag i en sliten så får jag beställa en ny i höst till nästa säsong. Får jag tag på en bättre begagnad så håller den förhoppningsvis några säsonger.

Genua 1 till balladen har följande dimensioner: FL 11.42, AL 11.0, UL: 5.61.
Dimensioner till övriga segel finns på sidan 4 här: http://balladklubben.se/filer/En_kort_presentation.pdf

Är det någon som har erfarenhet att sätta en rullgenua från en annan båt på en ballad? Vad bör man tänka på? Tror ni det finns tillräckligt med marginal för att sätta en genua med FL 11.47 cm? Rör man sig nedåt, dvs segel med FL under 11.42 m, så bör det väl inte vara några problem?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan du inte mäta.

Har du schaklar i fallhorn och halshorn, kanske du kan fästa seglet med typ persienlina ett antal varv och ganska tajt för att spara utrymme.

Syversen Sail har en begagnad rullgenua till salu med just det måttet 11.47 för 1000 kr. Möjligtvis har seglet sett sina bästa dagar med det priset. De borde dock veta om det passar. 

http://uksyversen.com/segel/begagnade-segel/begagnat-rullgenua/

Skulle det va det seglet, så flyttar de väl ner fallhornet ganska enkelt.

Jag hade band i fallhornet på min rullgenua. Bandet gick av i sjögången på utsidan Rödkallen, på väg söderut.

Skiftade till en dålig kryssfock och tog mig in till Pite Rönnskär. Där bultade jag fast ett nytt band av typ ankarolina med rostfria skruvar, mutter och bricka. Sen sydde jag lite runt för hand och la vävtejp över det hela.

Ville att min segelmakare Bobo Syversen skulle byta ut det jag gjort till nytt, men han tog bara bort skruvarna och sydde över det hela. Tyckte egentligen att min reparation dög gott.

Skulle det bli kris på längden får du väl kapa Genuans halshorn en aning och sy dit band eller kapa skäddan om den är av aluminium och borra ett nytt hål.

Du talade ju om en gammal genua som du skulle ersätta med en ny till vintern.

"Det finns inget som är omöjligt, det besvärliga tar bara lite längre tid - och det tar vi först"; brukade alltid en av mina arbetskompisar säga.

Fast runt en annan av mina arbetskompisar brukade det flyga skiftnycklar och släggor mm när det blev det allra minsta besvärligt. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret!

Ja, det var precis den genuan hos UK Syversen som jag kollat.
Jag ska ringa och prata med dem imorgon.

Jag var ute och mätte den gamla genuan precis. Den verkar mäta 10.70 i förlik. När jag hissade upp en skotlina i rullsystemet och mätte den efter att den slått i toppen så blev det 11.00. Så jag antar att min gamla genua inte nått exakt ända upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår att du istället köper ett rullmåttband som du hissar i topp, läs av, dra sedan av 15 cm i toppen på måttet. Billiga rullmåttband finns på Biltema.

Angående gamla genuan; kan du inte tejpa ihop den..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Genua hade tråden släppt bitvis på de dubbelvikta duken som utgör akterlik och kanal för en snörplina. 

Har inget UV-skydd och min genua sitter på alldeles för många månader per år. Dessutom har jag tvätta den ett par gånger pga att just den kanten blir väldigt skitig.

Tejpade den med liknande tejp fast avsedd för spinnakerreparationer.

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/segeltillbehor/segeltejp/spinnakertejp-vit

Även underliket på kryssfocken hade samma skada och av samma orsak. Där var underliket en remsa segelduk som vikts om underkanten på seglet. Dessutom hade sömmarna helt pajat på några agv våderna ca 10 cm upp från underliket. 

Tejpade även det med spinnakertejpen fast det blev på bägge sidorna.

Det blev väldigt bra och håller säkert tills hösten. Då får jag försöka leta reda på en segelmakare. Har ju varit bortskämd med segelmakare på orten tidigare, men alla har slutat eller flyttat.

Det var nåt av de större segelmakerierna som hade ett loft på Båthamnsvägen Åkersberga. Ungefär där Marinbutiken hade sin affär. 

Kan inte hitta segelmakeriet ifråga via tex Eniro eller Hitta. Har dom flyttad där ifrån (och tydligen Marinbutiken också!?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nåt av de större segelmakerierna som hade ett loft på Båthamnsvägen Åkersberga. Ungefär där Marinbutiken hade sin affär. 

Kan inte hitta segelmakeriet ifråga via tex Eniro eller Hitta. Har dom flyttad där ifrån (och tydligen Marinbutiken också!?)

Gransegel..?

http://www.gransegel.se/adress.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gransegel..?

http://www.gransegel.se/adress.html

Tack Peter - du är en klippa.

Får ta med mig seglen frampå hösten, när jag börjar våldgästa de östra ödemarkerna igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter - du är en klippa.

*ba-dum-tish* ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag fick lämnat in genuan till en segelmakare i GBG som trodde de kunde fixa den så den håller säsongen ut i alla fall, relativt omgående.

Glömde ta en bild på skadan, men det var två stycken revor, ca 2 meter långa vardera, längs med akterliken vid sömmen på den dubbelvikta duken ca 5 cm in från kanten. Tror det hade vart svårt att tejpa ihop dessa stora revor med lyckat resultat.

Segelmakaren skulle vika in kanten längs med hela akterliken och sy ihop den.

Tydligen saknade seglet UV-skydd och var i något speciellt material (ca 10 år gammalt) som jag inte uppfattade namnet på, men som i vilket fall var väldigt skört i en riktning.

I övrigt så lovade minst två segelmakare här i GBG-området att de kunde leverera en ny dacron-rullgenua till v28. Jag skulle helst beställt ett nytt premiumsegel som håller för hårt väder, men jag får avvakta bättre ekonomiska förhållanden... förhoppningsvis blir det en till nästa säsong.

Redigerad av janoesth

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kravet är att seglet skall hålla i hårt väder är nog dacron bästa alternativ. Om man bedömer livslängd ifrån att seglet håller ihop lika så. Många långseglare väljer dacron; såklart av en bättre kvalitet, inte billigaste.

De exotiska materialen har däremot fördelen att de behåller formen längre än dacron som i teorin börjar tappa formen vid första seglingen, samt att de ofta är lättare (inte laminat som är rätt tungt och som jag tror få köper numer...) som t ex olika membransegel (Bodings G2 och vad alla heter...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en dacronduk i bättre kvalité som jag tänkt mig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...