Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
MarcusH

Problem med tomgångsmotor mercruiser 5 7 efi -97

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte våran båt sent i höstas och upptäckte inte då vid provkörning att tomgången låg väl högt när den blivit varm.

Har nu sjösatt sen en tid och som det är nu kan man starta den kall och då ligger tomgången fint på runt 750rpm men när man kört ett tag så ligger den på runt 1000rpm.

Har börjat att titta lite och upptäckte rätt så snart att själva "gängan" på tomgångsmotorn gängat ur sig helt och konan ramlat av och därav har den inte haft några möjligheter att reglera tomgången alls.

Har testat att köra tomgångsmotorn löst hängande vid sidan av genom att reglera tomgången manuellt med ett finger där konan ska täta. Stryper jag bypassen med fingret går tomgången ner och konan på tomgångsmotorn går ut. Ökar jag tomgången går konan åt andra hållet så motorn verkar fungera. Problemet är att det inte verkar finnas något stopp utan konan går ut ända till det inte finns någon gänga kvar och hela gängpinnen med kona lossnar. Ska det finnas ett stopp här eller är detta normalt?

Nästa funderingen är om inte konan ska täta och ta stopp i motsvarande ände i trottelhuset? Som det är nu kan konan gå rätt igenom utan att täta till 100%. Det verkar vara detta som har hänt att konan gått rakt in och förbi själva "sätet" i trottelhuset för att sen lossna(syns på bild 2 att konan gått rakt igenom). Själva sätet verkar vara lite lite större än konan på tomgångsmotorn. Frågan är om någon köpt fel tomgångsmotor då denna ser rätt så ny ut. Finns inte en smutsfläck på denna kona. Har tyvärr ingen historik på detta. Finns det olika storlekar på dessa? Ser inte någon tendens på slitage på sätet heller.

Bifogar lite bilder på det som kanske förklarar det hela lite bättre

post-108834-0-64924700-1465919726_thumb.jpg

post-108834-0-84423700-1465919988_thumb.jpg

post-108834-0-49104100-1465919776_thumb.jpg

post-108834-0-44703600-1465921982_thumb.jpg

Redigerad av MarcusH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om att det går att ta isär dessa motorer på det sättet.

Har bytt ett par men aldrig sätt detta.

Har ett par nya hemma, ska kolla dessa.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt.

Det går att få ut den axiella pinnen, den har inget stopp.

Då kommer man till frågan. Du saknar inget i själva hålet som gummitutan ska kunna täta emot?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig varit med om att det går att ta isär dessa motorer på det sättet.

Har bytt ett par men aldrig sätt detta.

Har ett par nya hemma, ska kolla dessa.

Mvh

Micke

Om du har ett par liggandes. Har du lust att mäta diametern på konan på största stället? Min är 12mm längst ner på "kransen".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummitutan?? ska det sitta en sådan på konan? på min har ju jag bara en stålkona som syns lite dåligt på bilderna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12,8mm på toppen och 14,8mm på det bredaste stället på konan.

Vet inte om det är samma tomgångsmotorer på 5,7, 6,2, 7,4 men inte omöjligt.

Denna är till bl a 7,4mpi.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för måtten. Då verkar det med andra ord finnas minst ett par olika varianter på kona. Med dom måtten som du har skulle ju inte konan gå igenom som den verkar ha gjort i mitt fall.

Är det gummi på din kona också alltså? Ser motorn lika ut i övrigt som min?

Jag fixade precis till en extra bild på själva tomgångsmotorn i första inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ser nu på den sista bilden att konan ser annorlunda ut.

Din är längre för att nå in dit den ska.

Frågan kvarstår då varför den inte bromsas av intagskanalen utan hoppar ut gängorna.

Mvh

Micke

Nu vart jag lite fundersam. När jag slår på sprängskissar så ser inte tomgångsmotorn rätt ut.

Om den nu ska täta mot hålet som man ser på bilden så får den inte kunna gå igenom så klart.

Det verkar som om tidigare ägare satt dit fel del.

Hur djupt är det från motorns infästning till det mindre hålet på bilden?

Mvh

Micke

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 25mm från tomgångsmotorns infästning till det mindre hålet.

Ja det verkar nästan vara så att det sitter fel tomgångsmotor i den. Det måste ju vara så att konan ska stoppa mot sätet och inte gå igenom. Verkar dock lite klurigt och hitta vilken det är jag ska ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett test idag och värmde på ett lager med krympslang över konan. En sån kraftigare tjockare typ med lim på insidan. Nu går inte konan igenom sätet och den reglerar tomgången som den ska igen. Tomgången ligger nu på 750rpm utan växel i.

Ska den ligga lite lägre på efi motorn eller vad är normalt? Stryper jag ändå mer med ett finger så börjar konan arbeta sig utåt igen för att höja varvtalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som om motorn vill hamna på 750rpm. 

Brukar inte vara något man kan justera när tomgångsmotorn gör sitt jobb.

Härligt att du har fått det att fungera.

Mvh

MIcke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...