Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
lary

Bomhöjd. Brandrisk

Rekommendera Poster

Hej!

På min 18 fots Monarkbåt går bommen att justera i höjdled på masten  nästan 40 cm. Mastens höjd räcker till för att välja det översta hålet.  Spelar det ur seglingssynpunkt någon större roll vad man väljer för höjd. Jag har hittills haft bommen i mittläget. Bommen går då över huvudet på mig så det är bra komforthöjd. Mot högt läge talar väl ökad krängning och det är väl så att det blåser mer högre upp vilket ju förstås kan va både bra och dåligt.

Är det nåt mer som spelar in?

 

Mitt andra spörsmål handlar om brandrisk.

I akterstuven i sittbrunnen förvaras alltid en extern bensintank till min Honda 5hk som saknar inbyggd tank. I samma utrymme på ena delen av väggen (av plywood) i framkant sitter vredet till en huvudströmbrytare, en dragströmbrytare till lanternor samt två gammaldags porslinssäkrigar under ett otätt plastlock. Strömbrytarnas eldelar inklusive kablar sitter på andra sidan plywoodväggen som är tät mot stuvutrymmet.

Det är väl rörelse i  huvud- o dragbrytaren som kan ge upphov till gnistor som kan utgöra risk om det finns bensinångor med.

Jag blev lite skakad när jag såg någonstans att om man häller bensin från ett kärl till ett annat med en fallhöjd överstigande 15 cm så kan det börja brinna!!

Hur ska jag göra i mitt fall? Ha tanken på durken i sittbrunnen funkar kanske hjälpligt om jag är själv men går inte om jag ska samsas med två barnbarn till exempel. Vädra ur stuven ordentligt innan nån el kopplas in?

OBS. Det har gått bra halva förra säsongen o hittils denna.

Tack på förhand.   //Lary

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang bommens höjd: Du nämner de faktorer som behövs. Viktigast är att du kan sträcka upp seglet ordentligt efter masten.

 

Ang bensintank. Har bara några generella råd. När du tankar lyft ur tanken ur utrymmet och upp på kajen så att all bensinånga som pressas ut ur tanken inte hmnar i båten. Se till att slang till avluftning och till motorn ligger utanför när de inte används. Har varit med om att när solen gassar så ökar ångtrycke i tanken och gas och vätska kan pressas ut ur tanken. Om det finns avluftningsskruv, t ex i tanklocket, så stäng till denna när du inte kör motor alternativt förläng med slang som slutar utanför.

 

Att ha elektrisk utrustning som inte är gastät i ett utrymme där det kan finnas bensinångor är ett riskmoment. Går det att ventilera utrymmet? Tänk på att bensinångor lägger sig i botten psss gasol! Prata med en besiktningsman så får du goda råd. SBU-anslutna klubbar har vanligtsvis särskilda besiktningsmän.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bränsletank i stuvfacket. (Skriv gärna ett inlägg/fråga så är det lättare att hålla isär vad svaret handlar om..)

 

Med försiktighet så går det att ha bränsletanken i stuvfacket men det är inte att rekommendera. Om det händer något så kan nog försäkringsbolaget ha synpunkter vid skaderegleringen.

 

Jag seglade runt i 15 år med en sådan lösning (sånt här ansågs inte lika farligt på den tiden och jag förstod inte bättre...). Det var en tvåtakts inombordare som var kopplad till en lös bränsletank av plåt som stod i stuvfacket under sittbrunnsbänken. Tanken stod på en hylla och var ordentligt fastspänd med en rem så att den inte kunde trilla ner från hyllan. Tanken var även jordad med en kabel som var ansluten till motorn för att inte få statisk elektricitet mellan motor o tank. Jag var noga med att stänga avluftningsskruven på tanklocket när jag inte körde med motorn (om det var mycket bensin i tanken så rann det ju ut när det lutade om skruven inte var åtdragen...). Oftast så lyftes tanken ur stuvfacket när den fylldes på men det hände nog ibland att den fylldes från reservdunken med tanken kvar nere i stuvfacket. Det var inte gastätt mellan stuvfacket och motorrummet (motorn tog sin tilluft från stuvfacket) och det satt en hel del elprylar i motorrummet: huvudströmbrytare, lanternströmbrytare, startmotor/generator (dynastart), magnettändningen inne i motorn, mm, mm.

 

Jag var väldigt noga med att hålla efter bränslesystemet så att det inte skulle läcka ut bensin i motorrummet. Det märktes direkt på lukten om det började läcka vid någon packning och det luktade inte gott inne i båten med bensinläckor så även antydan till att det började "svettas" fixades rätt omedelbart. Inga tillbud hände under de 15 åren jag hade båten med sin lilla nätta Vire 7hp under sittbrunnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...