Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jesper-Visby

Spridare VP MD7b

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte byta spridare på min VP MD7b. Den är ganska rykig, förmodligen av oförbränd diesel. Har fått tag i bättre begagnade och nyjusterade spridare. Nu till frågan. Behöver jag tömma kylvattnet eller tänka på något övrigt innan jag börjar bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker att dom är slitna och inte belagda med microbeläggningar. Svavelbrist i miljödisel även rme-fritt ger sämre förbränning citantal å smörjning.

Det finns tillsatsmedel som kan göra rent det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på frågan är nej, du behöver inte fundera på kylvattnet. har du fått tag i passande spridarfe är det bara att byta.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på frågan är nej, du behöver inte fundera på kylvattnet. har du fått tag i passande spridarfe är det bara att byta.

 

/B

Om spridarna sitter på samma sätt som på min Penta MD-2b, i ett ipressat kopparrör genom toppen, och inte varit lossade regelbundet bör man tappa ur kylvattnet innan man försöker få loss spridarna enligt instruktionsboken. Om spridarna sitter hårt riskerar man att kopparrören släpper och kylarvattnet far in i cylindrarna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Claes, det är precis det jag befarar och har hört kan hända. Frågan är om det händer och jag faktiskt tappat av vattnet, går det då att få det tätt igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går att få tätt igen men det är inte enkelt. Man måste sätta i nya kopparrör som kläms fast med specialverktyg. Men Du kan väl skruva loss spridarna och känna efter om det går att få bort dem. Förhoppningsvis har den som monterade spridarna smort in dem med något lämpligt som exempelvis kopparpasta och då brukar det gå bra att lossa dem.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Svaret på frågan är nej, du behöver inte fundera på kylvattnet. har du fått tag i passande spridarfe är det bara att byta.

 

/B

Om spridarna sitter på samma sätt som på min Penta MD-2b, i ett ipressat kopparrör genom toppen, och inte varit lossade regelbundet bör man tappa ur kylvattnet innan man försöker få loss spridarna enligt instruktionsboken. Om spridarna sitter hårt riskerar man att kopparrören släpper och kylarvattnet far in i cylindrarna.

/Claes

 

OK, jag tänkte inte på den konstruktionen med hylsor.

Spraya på rikligt med rostlösare och låt stå över natt så kan du förhoppningsvis undvika att dra loss dom.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker lösgöra spridarna:

Tappa vattnet!

Se till att din utdragare stöder mot kopparhylsan, ej mot blocket!

Om du inte kan uppbringa dylikt verktyg låna/hyr från Volvo!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...