Gå till innehåll
tisdag 10 juni 2025
bladh

Installera Wallas 800

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som installerat, eller bara har, en wallas 800 i yamarin 575/59 ht eller liknande båt?

Man kan väl få dem fabriksmonterade på 59ht så någon borde ha det :)

Funkar det bra att värma båten med fläktlocket en kall sommarnatt?

Vart gör man bäst bordgenomföringen för avgaserna? Dra rakt ut från konsollen ovanför relingen kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en fabriksmonterad Wallas 800 med fläktlock i våran Flipper 666 HT. Den värmer rätt bra men plattan befinner sig betydligt högre än sovplatserna så man kan inte räkna med att det blir torrt och varmt på sovplatserna. Vårat lock öppnas dessutom bakifrån och det gör att det blåser bakåt i båten. Nu kan man ju sätta det med lucköppning framifrån och sedan ha någon form av skärm som styr värmen nedåt men vi valde att sätta in ytterligare en värmare med reglerbara utblås. Numera använder vi bara våran Wallas 22 dt för uppvärmning men det är skönt att ha 800:an i reserv. Genomförningen på våran sitter ganska långt ner kan man tycka men på insidan sitter det en böj och sedan går avgasslangen uppåt så något vatten kommer inte in

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte svar på din fråga men jag har nyligen installerat en dieselvärmare (webasto kopia) i en 59 ht. Själva värmaren enheten satte jag under bordet vid passagerarpulpeten, avgasslangen går ner i stuvet under och ut genom stuvet och skrovet på sidan. Tillluften för förbränning och uppvärmningsluft tar jag på sidan av skrovet längst akterut. Den uppvärmda luften går ut på sidan av bordet med ett vinklingsbart utblås vilken jag kan rikta fram,bak och ner.

Funkar riktigt bra:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Låter som att jag ska fundera en runda till om det verkligen är värt pengarna att stoppa in 800t för att få värme i båten. Tänkte det var en liten smidig lösning, om än dyr.. Men levererar den inte riktigt så känns det ju inte som en lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Låter som att jag ska fundera en runda till om det verkligen är värt pengarna att stoppa in 800t för att få värme i båten. Tänkte det var en liten smidig lösning, om än dyr.. Men levererar den inte riktigt så känns det ju inte som en lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...