Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
Gäst Kenta

Båtnytts begbåtpriser!

Rekommendera Poster

Gäst Kenta

I senaste numret av tidningen Båtnytt finns beg.prislistor för segel- och motorbåtar. Man jag har en känsla av att priserna, som kommer från Sweboat, är lite missvisande. Jag anser att dom i vissa fall är för låga. Jag både sålde och köpte beg.båt under hösten och i dessa fall ligger nog priserna ca 10% för lågt. Även en bekant som bytte båt betalade mer än de nämnda priset. Det kan väl hända att just jag och min bekant betalt för mycket men när man är ute och jagar båt sonderas marknaden rätt noga och man får en hygglig känsla för priserna, inte bara de priser som står i annonsen utan de verkliga salupriserna. Är det någon annan som tycker detsamma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även sailguide. Där är ju prisintervallen som nämns baserad på verkliga affärer, inte begärda priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deras statestik grundar sig nog bara på inrapporterade köp och sälj uppgifter. Oftast från komersiella marinhandlare. Enligt vad jag känner till så brukar man oftast pröva att sälja båten privat. Funkar inte det av någon anledning. Tex. att den är något nergången så låter man en marinmäklare sälja. Detta kan förklara prisskillnaden. Det är också rätt så ovanligt att privatpersoner rapporterar in vad dom har köpt båten för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...