Gäst Daniel Postad 28 April , 2005 Jag undrar om nån kan tipsa om vart jag skall ha uttaget för landtsröm i min båt? Båten är en Finnmaster 6100 Ht-båt. Skall det sitta i för eller akter? Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Hej! Uttaget för landström skall du sätta på en plats som inte är allt för väderutsatt och som passar dig. Det går med andra ord inte bestämma/veta hur du fungerar vid bryggan osv. Själv har jag satt uttaget inne på styrbords sidaunder skarndäck. För jag ligger med styrbord sida mot bryggan. Och på så sätt är uttaget ur vägen. Ha emellertid inte för bråttom att sätta fast uttaget, tänk och känn efter var det passar dig. /lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 28 April , 2005 Vilken typ av uttag ska du ha? Jag ska sätta in ett i luckan som är för tampar i fören. Har funderat på en DEFA-plugg sådan som man har i fronten på bilar med motorvärmare. Bilen kan ju stå ute hela tiden och det borde klara av att vara i en båt också. Sen är det diskret och inte större än en tumme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 April , 2005 Hej Thure och &! Jag känner ingen som ännu testan bilvarianten. Och tanken var nog god men jag tror inte detta är någon gångbar lösning. Inte på sjön och absolut inte i saltvatten. Nej, jag kan inte tro att förslaget är realistiskt. Det finns kanske någon som satt ett biluttag och har egen erfarenhet? mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Nilsson Postad 29 April , 2005 Titta på den här länken sid 166. http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf Här är ett utdrag: 709.53.2.1 Anslutningsanordningens delar Anordningen för anslutning av fritidsbåt skall bestå av: (a) Stickpropp av utförande för industribruk utförda enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1, 1992, måttblad 2-I, ansluten till skyddsledare. ( Anslutningskabel, H07RN-F eller likvärdig kabel, vilken antingen är permanent ansluten till fritidsbåten eller är ansluten till ett skarvuttag enligt 709.53.1.3. //Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser