Gäst Mikael Ohlson Postad 27 April , 2005 PROBLEM Olja i kölsvinet som har blöt, igenom och ut i underkant på kölen. Kölen är ca, 1dm solid plast. Tänkte det är väl bara och slipa ner och lägga på ny plast men när jag började slipa märkte jag att effter en liten stund blöder det ut igen. Nu till frågan. Hur lagar jag det här, finns det någon primer som stoppar genomblödningen så att jag kan plasta? ps.myckettacksam för svar orolig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 27 April , 2005 Låter som om du borde försöka komma åt och torka det torrt innifrån! Lyckas du laga det så lär det väl släppa lika fort igen när oljan rinner igenom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 27 April , 2005 Den var svår, till att börja med måste Du få bort all olja uppifrån och tvätta med aceton. Kanske går det att låta aceton ligga och dra in och dra igenom kölen som oljan gjort och laka ur, värme är ett annat sätt att få fart på oljan. Det finns mig veterligen ingen färg som biter på olja, den måste ur. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 April , 2005 Vilken skit! Jag håller med Kneten att först måste man få helt rent. Detta är nog lättast, om nu något är lätt, genom att bruka aceton innefrån båten. Sedan är värme ett jättebra kompliment för att få tunnat ut oljan. Det negativa är bara att acetonen dunstar desto snabbare. Men du måste ha en ganska stor skada ifall oljan kommer genom kölen. Är det då inte ändå bäst att öppna upp så att du kommer åt det skadade partiet. För att sedan bygga upp laminatet igen. Hur du en gör så är förutsättningen för ett lyckat arbete att du får bort föroreningen innan du plastar. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M O Postad 28 April , 2005 Tack för råden, Jag rusade i väg till färgafären och skulle precis köpa aceton men när jag läser på flaskan står det att det löser olja men även harts. Men det kanske bara löser ohärdad harts eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Kör på med acetonet! Det som löses upp är det som skall bort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Ohlson Postad 29 April , 2005 Lysande, då finns det inte så mycket att välja på det är väll bara att börja tvätta. tack ska ni ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 29 April , 2005 Som min gamla kemilärare sade: Lika löser lika Föreslår att du börjar med en bra avfettning och sen går över till sprit och till sist aceton. Så brukar jag göra för att få riktigt rent. (Det är inte säkert att det går enbart med aceton.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS Ronja 0 Postad 30 April , 2005 Jag vet inte om det funkar på plast men jag har lärt mej att man kan blanda i Amoniak i färg om man vill måla på en fet yta. det funkar! Men på \ med plast vet ej 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Ohlson Postad 1 Maj , 2005 Amoniak! bra ide` det måste jag testa det kan ju vara ett bra komplement till urtvättning med aceton. Doseringen får man kanske prova sig fram till eller har du något ca mått TACKAR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser