Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst andré

segla Stockholm-Halmstad

Rekommendera Poster

Gäst andré

Hej jag har precis köpt en rock 20. Jag och några polare hade tänkt segla hem den till Halmstad i början av Maj. Är detta ett omöjligt projekt för en ovan seglare? (ifall det är möjligt ungefär hur många dagar går åt om man segalar hyfsat intensivt?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär 10-14 dagar om du seglar hyffsat intensivt. Ett alternativ kan vara att gå Göta Kanal, men det kräver en frisk motor. Det tar ungefär lika lång tid. Räkna så här: Hur långt är det runt? 1 distansminut (M)= 1 852 m 1 knop= 1 M/timme Räkna med att du kan hålla en snitthastighet på c:a 4 knop, dvs 4 M/timme eller c:a 7 km/timmen. Hur många timmar orkar du segla per dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Skulle avråda från den seglingen. Du har för många odds mot dig. Ovana, motvind, kyla, osäkert väder, okänd med båten, liten båt. Men tar du hänsyn till farorna så ska det nog gå bra. Ovana. Skaffa erfarna gastar. Motvind. Kolla väderläge och kör dygnet runt när det verkar bli bra vind några dygn. Kyla. Räddningsdräkter är fördel i den lilla båten. Väder. SMHI Okänd med båten. Kolla in vad den klarar. Bra verkstygslåda. Rep.materiel. Är det bra självläns i den? Rymmer den allt ni behöver för att hålla er med mat och värme. Det är grymt kallt att segla tidigt på året i motvind. Tar du hänsyn till dessa punkter så ska det gå bra. Ha några mobiler med och köp eller låna en GPS. Håll lagom nära land. Tveklöst en upplevelse som du inte kommer att glömma! Inte bara negativ om du får kalasväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Hmmm... Seglade runt en Benntau 40fts för några år sedan. Tog 2,5 dygn, med en kort paus. Lycka till Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Oj! Det var mig en vådligt stor Beneteau! F-låt - kunde inte låta bli. Intressant att veta hur lång tid det tog. Den är ju också ganska snabb antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...