Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Wilma32

Kopplingschema för laddkrets med solcell och övervakning

Rekommendera Poster

Jag har ett system med förbrukarbank, startbatteri, skiljerelä (transpo), CTEK laddare, solcell och batteriövervakning (DCC4000). Jag har tagit över båten med denna utrustning men är inte nöjd med funktionen då jag inte ser hur och om batterierna laddas med övervakningen. dessutom har mitt startbatteri laddats ur när båten legat vid bryggan.

 

1. Kan jag koppla så att både förbrukare och startbatteri laddas med både solcell och landström? i så fall hur gärna schema.

2. Jag vill kunna övervaka både start och förbrukar batterier går det med en ny NASA BM1?

3. Jag vill gärna se effekten av uppladdning både från solcell och landström vilket jag inte gör idag då endast uppladdning med generator visas. Hur skall jag koppla?

3. Ankarspelet är anslutet till startbatteriet vilket jag inte tycker om. Kan jag ansluta detta via shunten till övriga förbrukningskretsen?

 

Jag är tacksam på tips och helst av allt vill jag ha kopplingscheman som täcker detta avsnitt av installationen då jag inte har kunnat hitta något från de olika tillverkarna av komponenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalfall att båtar har röriga elsystem. Båten byggdes i en tid då behoven vara annorlunda. Sedan har det hängts på nya saker efterhand utan någon noggrann eftertanke. Resultatet är ofta ett kråkbo.

 

Min egen båt är modern (2003) men det var ändå ett kråkbo när jag tog över den. Jag ägnade ett par helger första vintern åt att städa bland sladdarna. Det kan tyckas vara onödigt när det egentligen fungerar, men vinsten är 1) Jag vet hur det fungerar och hänger ihop, så jag kan felsöka när det blir aktuellt och 2) Elsystemet är mer robust, så jag kommer förmodligen slippa felsöka. 

 

Att startbatteriet dragits ur vid bryggan beror på att något drar ström. Bästa sättet att undvika är att ha en brytare för startkretsen som kopplar bort batteriet helt när du inte ska använda det.

 

Och nu till frågorna:

 

1. Kan jag koppla så att både förbrukare och startbatteri laddas med både solcell och landström? i så fall hur gärna schema.

 

Då behöver du dra skiljereläet för att koppla ihop kretsarna. Det kan vara OK när du kör med laddare, den ger förmodligen mer ström än vad du normalt förbrukar. Kopplar du solcellen , som ger mindre ström, på samma sätt kommer du förmodligen börja förbruka från startkretsen. Det är motverkar syftet. Det finns batteriladdare med utgångar för flera kretsar, men det är tveksamt om det är värt det. Om allt är rätt ska generatorströmmen vid motorgång räcka för att hålla startbatteriet laddat.

 

2. Jag vill kunna övervaka både start och förbrukar batterier går det med en ny NASA BM1?

 

Du vill absolut se förbrukarkretsen. Det är tveksamt vad nyttan är med att se startkretsen. Normal motorgång ska räcka för att hålla egång den utan särskild övervakning. De vanliga mätarna, inkl NASA, övervakar bara en krets. Tips: En vanlig voltmeter räcker för att få tillräcklig information om batteriets hälsa. En sådan vill du ändå ha ombord. Ca 100 kr på biltema.

 

3. Jag vill gärna se effekten av uppladdning både från solcell och landström vilket jag inte gör idag då endast uppladdning med generator visas. Hur skall jag koppla?

 

Batterimätaren måste "se" all ström som går in och ut ur batteriet. Sätt mätshunten närmast batteriet. Inga andra salddar mellan shunt och batteri.

 

4. Ankarspelet är anslutet till startbatteriet vilket jag inte tycker om. Kan jag ansluta detta via shunten till övriga förbrukningskretsen?

 

Efter mycket funderande flyttade jag ankarspelet från förbrukarkrets till startkrets. Argument: 1: Strömförbrukningen är hög under mycket kort tid. Batterimätaren är gjord för att se låg ström under lång tid. Den kommer alltså inte mäta rätt ändå. 2: Motorn är alltid igång när du kör ankarspelet. Den energi som dras ut ur batteriet är påfylld på några minuters motorgång. 3: Startbatteriet är bättre byggt för att leverera hög ström. Förbrukningsbatterier ska leverera låg ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med PolePole på alla punkter. Bara ett tillägg: Nasa BM-1 kan mäta polspänning på startbatteri också (utöver spänning, ström, "laddning" på förbrukningsbatteri). Det räcker gott för att se om startbatteriet är i skick.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...