Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
tugge

Döda motorn. Md11 i en joda tur 24

Rekommendera Poster

Det finns ingen avstängning i min joda tur 24 med Md11 .

Hur är det på era tur 24or, eller md11or.

Nu får jag lyfta på vipporna på topparna men lite bökigt att lyfta på dukarna för stänga av motorn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så har du enspaksregelage, då får du montera an dragwire som drar regelagearmen på pumpen förbi det fjädrande anslaget som markerar tomgång, så att pumpen ger 0 matning.

 

Att stoppa maskinen genom att öppna en ventil är lite som att kora med obefintligt ventilspel, kan resultera i brända ventiler.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så har du enspaksregelage, då får du montera an dragwire som drar regelagearmen på pumpen förbi det fjädrande anslaget som markerar tomgång, så att pumpen ger 0 matning.

 

Att stoppa maskinen genom att öppna en ventil är lite som att kora med obefintligt ventilspel, kan resultera i brända ventiler.

 

 

Kalle

Japp det är enspaksregelage och har hört att man skall dra av gasen helt på armen för att den ska dö. Men förstod inte riktigt hur det skulle gå till på ett enspaksregelage. innan du nämnde detta,

Hmm då måste något vara galet för jag kan dra tillbaka armen till stoppet utan att motorn dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske någon har flyttat armen för att hoppas kunna gasa lite mer med följd att det inte går dra tillbaka den helt. Ska koppla av reglagekabeln och se om det fjädrar sista biten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppet är fjädrande, eller ska vara, tomgång är mot stoppet, vid stopp trycks stoppet ihop och regelagearmen kan gå en bit till.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motor finns inte den övre skruven som jag misstänker är tomgångsskruven utan armen går att dra hela vägen till bygeln där skruven skall sitta och motorn går ändå på låg Tomgång, armen i sig har ingen återfjäring utan den stannar där man ställer den om jag kopplar bort vajern.

Bilden är lånad,post-74692-0-06863400-1440971921_thumb.jpg

Vad kan detta bero på

Är det fel på pumpen eller har någon skruvat ihop det fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motor finns inte den övre skruven som jag misstänker är tomgångsskruven utan armen går att dra hela vägen till bygeln där skruven skall sitta och motorn går ändå på låg Tomgång, armen i sig har ingen återfjäring utan den stannar där man ställer den om jag kopplar bort vajern.

Bilden är lånad,attachicon.gifIMG_3384.JPG

Vad kan detta bero på

Är det fel på pumpen eller har någon skruvat ihop det fel.

 

Att en diesel inte går/är svår att stoppa beror ofta på en sliten insprutningspump. Den kan läcka internt. Men kolla alla reglagestopp mm noga först. Att fixa insprutningspumpen annars är dyrt och inget gör-det-själv jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får börja med att flytta armen och hoppas det löser sig. Annars får väl motorn vara igång tills dieseln tar slut.lagom till hösten på en sådan motor.

Hoppas självklart någon kommer med ett mirakel tips på detta problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...