Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Slowrider

Dags att byta bort Albin, men till vad?

Rekommendera Poster

Funderar på att byta bort vår Albin 25 mot något större och lite modernare för att kunna göra längre turer, t.ex. till västkusten eller östkusten via Göta älv och kanal, längre både till antal dagar och avstånd. Albinen funkar ju bra men jag är lite trött på att den är så jädra sjökänslig, att jag får huka mig under hela semestern och att det är ganska lite förvaring i den.

 

Så nu har vi börjat titta efter annat, men det är så svårt att veta vad man ska sikta in sig på...

 

Vi har inte bråttom men det gör ju inget om man kunde dubbla Albinens fart vid behov men tanken är inte att flyga fram över vattnet, det är inte i vår eller vår plånboks intresse. Vi vill njuta av sjön, känna oss säkra och ha det hyfsat bekvämt även vid dåligt väder. Vi vill kunna laga mat och äta den ombord gärna även med plats för gäster runt bordet. Vi vill kunna ha bäddat på ett ställe inombords och kunna sitta och umgås på ett annat.

 

Vad vi (min sambo och jag) har resonerat oss fram till:

 

Marschfart runt 7-12 knop och eventuellt mer som max.

Förbrukning max 1-1,5 L/M i snitt

Diesel

7,5-9m lång och max 3m bred (annars måste vi köa för ny bryggplats...)

Akterruff ev med bäddplats för två vuxna

Möjlighet att ha bäddat för två men ändå ha sittutrymme inne i båten

Skarndäck breda nog att gå på med bra räcken att hålla i gärna mantåg

Bra att kliva i båten och gärna iland också

Stabil i sjön även vid sämre väder, klara sjön behagligt vid 8-10 m/s på Vänern.

Varmvattenberedare

Toalett enligt nya lagen

Helst inte äldre än 30 år, så från ca 85 och framåt, ju nyare ju bättre

Gjorde för övernattning för två vuxna i minst 14 dagar men även gästande kortare tid

Kök med min 45L kyl och spis min 2 plattor, gärna ugn, diskho och kv+vv

Så "öppen" som möjligt vid förarplats, vill inte sitta "inomhus" hela sommaren

Badbrygga i aktern lätt att nå från båten

Bra skick på skrov, inredning och motor, vill inte börja med att renovera

Max 400kkr

 

Vi har titta på bl.a Nimbus 2600 och 27 Family, mycket fina båtar men inte provkört eller provåkt någon. Har även kollat lite på nyare Saga 27 men den verkar lika "vinglig" som Albinen, men har inte heller provåkt någon.

 

Vill kanske helst ha axel och inte drev, men jag kanske inte ska vara bekymrad över äldre drevbåtar eller?

 

Tar gärna emot alla inputs jag kan få i detta, kan ju inte åka och kolla på allt utan skulle vilja ha några få kandidater.

Hur är t.ex. Nimbusen och Sagan i sjön, är de kursstabila, finns det bättre kandidater?

 

Mvh Jocke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gar själv en Scand 27 adriatic (9x3,06m) och kan varmt rekomendera den, tillräkliga fartresurser, rymlig med stor midkabin(1,6x2,5m) plus rejäla stuvutrymmen i aktre hörnen på midkabinen samt under durkar och kojer i salongen, rymlig toalet och det bästa en väldigt social sittbrunn där man lätt sitter5-7 personer

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gar själv en Scand 27 adriatic (9x3,06m) och kan varmt rekomendera den, tillräkliga fartresurser, rymlig med stor midkabin(1,6x2,5m) plus rejäla stuvutrymmen i aktre hörnen på midkabinen samt under durkar och kojer i salongen, rymlig toalet och det bästa en väldigt social sittbrunn där man lätt sitter5-7 personer

 

Tack för din input, ser ju jättefin ut och skulle vara perfekt om det inte vore för takhöjden i ruffen som anges till 185 cm, då blir det huka för mig... Jag lägger dock med denna i kandidatlistan för det vore kul att se den i verkligheten och på så sätt bilda sig en uppfattning om hur stort problem takhöjden är.

 

Har du diesel i din, hur är förbrukningen ungefär, det är ju en rejäl båt?

Hur upplever du den i lägre farter (under 8-10 knop), är den slingrig?

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kad43 i min, drar ca 1,35 l/d i marchfart som ligger på ca 22 knop med semester packning, kör jag i ca6-7 knop så går den under 1 l/d

Kör man ner trimplanen vid deplacimentfart så upplever jag den inte som slingrig men visst, alla drevbåtar slingrar en del annars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har redan nämt Nimbus 27 familj som jag tänkte föreslå men den låter som att den uppfyller dom mesta av din krav.

 

Scand 27 ser fin ut men hur många finns det att välja på under 400?

 

Jag skulle utesluta saga 27 direkt, var inne i en 89a och den är mindre och sämre planerad än vår gamla Nimbus 26a (inga full-längdskojer i aktern)

 

Nimbus under 30 fot med akterruff har ju alla dubbelsäng i akterruffen 120x200 samt att nedgången är i sidan vilket är viktigt för att sitta bra ute.

 

Annars tror jag att man skall upp på 30 fot och 3m bred för att få stabiliteten som du efterfrågar.

 

Du vill inte sitta instängd! betyder det då kapell ända fram till rutan? jag har ju som du och jag tycker man får bra "skyport":) av att rulla av taket,

Så det jag vill ha i en framtid är samma lösning men med stor taklucka som är lätt att dra bakåt och på så sätt minimera kapell så mycket som möjligt.

 

Lycka till

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har redan nämt Nimbus 27 familj som jag tänkte föreslå men den låter som att den uppfyller dom mesta av din krav.

 

Scand 27 ser fin ut men hur många finns det att välja på under 400?

 

Jag skulle utesluta saga 27 direkt, var inne i en 89a och den är mindre och sämre planerad än vår gamla Nimbus 26a (inga full-längdskojer i aktern)

 

Nimbus under 30 fot med akterruff har ju alla dubbelsäng i akterruffen 120x200 samt att nedgången är i sidan vilket är viktigt för att sitta bra ute.

 

Annars tror jag att man skall upp på 30 fot och 3m bred för att få stabiliteten som du efterfrågar.

 

Du vill inte sitta instängd! betyder det då kapell ända fram till rutan? jag har ju som du och jag tycker man får bra "skyport":) av att rulla av taket,

Så det jag vill ha i en framtid är samma lösning men med stor taklucka som är lätt att dra bakåt och på så sätt minimera kapell så mycket som möjligt.

 

Lycka till

 

Hej!

Kul med lite fler fakta, misstänkte att Sagan var lite trång i akterruffen då den är väldigt snipformad. Vet du hur takhöjden är i Nimbusens förruff? (såg att den var 150 cm i akter men där ska man ju bara sova så det är ok)

 

En väl dimensionerad taklucka eller kapell över förarplatsen är nog ok, beror lite på, men så öppen som möjligt.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kad43 i min, drar ca 1,35 l/d i marchfart som ligger på ca 22 knop med semester packning, kör jag i ca6-7 knop så går den under 1 l/d

Kör man ner trimplanen vid deplacimentfart så upplever jag den inte som slingrig men visst, alla drevbåtar slingrar en del annars

 

Hej.

 

Ok, det låter ju helt ok i förbrukning för en sådan stor båt och motor i 22 knop. Tycker du den är ok att köra i låg fart med trimplanen nere under längre tid? Det kan ju bli en del kanalåka och då gäller ju fartbegränsning långa sträckor.

 

Hur är det med drevet, mycket underhåll att göra? Antar att det finns bra och dåliga modeller där också, och det gäller väl olika årsmodeller på dem, får läsa på om det också.

 

/Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte sotenkanalen 2 ggr i juli utan problem och den är ju rätt trång på sina ställen

Drevet är ett 290 med duopropp så det är ju anoder olja och bälgar då och då som gäller, inte värre än andra drev att åtgärda.

jag har årsmodell 2006 på både drev och motor men har inte haft ngr problem ännu

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni varit inne på dubbelruffare skulle jag kolla på en större sådan, kring 30 fot. Nya båtar brukar vara bredare så överväg en äldre modell. Oxelö 30 är ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...