Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
ChrisO

Funderingar ang sea ray 250 sundancer -91

Rekommendera Poster

Tjenare!

Är rätt såld på sea ray 220 sundancer 89-91. då det var tänkt att man skulle hitta något kul objekt i år så rasa bilen och fick bli bilköp tyvärr. men nästa år är tanken att skaffa båt istället och även ta tag i att åka runt och känna och klämma. men har sneglat lite på en sea ray 250 -91 då denna är längst (28,6" fot)  av 89-91.

Det som skiljer mellan 220 och 250:

250:

peke

annan lösning på förarsoffan

ingen genomgång via framrutan (stor nackdel+ att skarndäcket verkar sjukt smalt)

stuvfack/hylla eller vad man nu vill kalla de precis utanför toaletten mot fören.

220:

ingen peke

verkar vara lite sämre soffa då man måste fälla den om man vill kunna sitta bakåt?

mindre stuvfack?

Så min fråga är. vad är det som skiljer i storlek invändigt på en 220 och en 250? större pentry,toalett,förpik m.m?vilket motoralternativ skulle ni rekommendera i så fall? 5.7 eller 7.4? vad kan man räkna i bränsleförbrukning på den rekommenderade motorn? vad tycker även ni som äger denna båt eller ni som har jänkare med smala skarndäck? om man leker med tanken att man har tjej/fru, barn och hund tex?

OBS!! detta är bara vad jag har sett på bilder/filmer. ska som sagt åka runt och kika nästa år då det finns pengar till köp.

Redigerad av ChrisO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små barn liten/mellan hund får ta takluckan som ingång, med större hund blir det problem. 1995 kom nya layouten med öppningsbar ruta på 25 fotaren. Skarndäcket är ingen kul grej men funkar om inte 2får för sig att gå samtidigt på samma sida. är ni fler än 2 så välj en större båt än 22 fotaren annars får du byta igen om ett år eller 2 blir för trångt, ok om man bara ska sova någon enstaka natt. Med 2 barn ska du ha plats för gummijollen också  Leta en som har värmare och ankarspel i aktern det är 2 tillbehör som står högt i kurs. 2L/distans räkna inte med mindre.

Redigerad av uvek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Små barn liten/mellan hund får ta takluckan som ingång, med större hund blir det problem. 1995 kom nya layouten med öppningsbar ruta på 25 fotaren. Skarndäcket är ingen kul grej men funkar om inte 2får för sig att gå samtidigt på samma sida. är ni fler än 2 så välj en större båt än 22 fotaren annars får du byta igen om ett år eller 2 blir för trångt, ok om man bara ska sova någon enstaka natt. Med 2 barn ska du ha plats för gummijollen också  Leta en som har värmare och ankarspel i aktern det är 2 tillbehör som står högt i kurs. 2L/distans räkna inte med mindre.

okey. de va nog dumt att skriva med barn kom jag på då. det inte kommer vara aktuellt för nån utan dom här 2 båtarna. så de kan vi skippa. hur gör jni som har jänkare och måste gå på skarndäck. de måste väl vara väldigt trångt? dock gillar jag 250:in mera men som sagt, utan genomgång i framrutan så är det en stor nackdel känns de som

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en bayliner 2155 å på den är skarndäcket typ 1 dm å det har ja då inte ens provat gå på, men då har ju jag iof öppningsbar fram ruta, de smidigaste i din situation är nog att läggatill med aktern mot bryggan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en bayliner 2155 å på den är skarndäcket typ 1 dm å det har ja då inte ens provat gå på, men då har ju jag iof öppningsbar fram ruta, de smidigaste i din situation är nog att läggatill med aktern mot bryggan

okey. de va ju inte mycket och hänga i granen nej. om de blir som jag tänkt, så kommer båten få i ligga i alingsås (mjörn). där finns det ingen möjlighet att kunna lägga till med aktern på båtplatsen då det är för grunt. sen är de ju väldigt mycket öar och sånt så blir typ 90 % naturhamnar då det finns en (båtklubbens ö) med brygga som går att backa in med aktern. men lite nyfiken hur innermåttet är på 250:in om den verkligen är så mycket (om nått överhuvudtaget) större än 220?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...