Gå till innehåll
fredag 06 mars 2026
Davidhellgren

Minus/jord på en Johnson 20 -87

Rekommendera Poster

Kan vara den enklaste frågan som ställts här på forumet, men jag sväljer skammen o frågar var jord/minus skall sitta. Tror mig ha listat ut allt annat. Som den nybörjare man är vågar jag inte chansa.

Väldigt tacksam för svar.

post-107519-0-28026200-1436614764_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska skruvas i blocket på lämplig bult. Med bra kontakt under, ingen färg mellan.  Det sitter en kabel där redan, syns på bilden. Lossa den mutten och sätt jordkabeln där.  Kolla så kabellängden fungerar även när du svänger maximalt.

Som vanligt med 12V och blybatterer: stäng huvudbrytaren eller ta bort ena kabeln från batteriet medan du skruvar.

När du är klar med nya kabelkopplingar börjar du med att slå kabeln lätt mot batteripolen utan att trycka fast den. Mycket små gnistor är OK. Har du kopplat fel och kortslutit nåt så märker du det garanterat på ljudet och blixten. När det verkar OK sätter man på kabeln och skruvar åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Den ska skruvas i blocket på lämplig bult. Med bra kontakt under, ingen färg mellan. Det sitter en kabel där redan, syns på bilden. Lossa den mutten och sätt jordkabeln där. Kolla så kabellängden fungerar även när du svänger maximalt.

Som vanligt med 12V och blybatterer: stäng huvudbrytaren eller ta bort ena kabeln från batteriet medan du skruvar.

När du är klar med nya kabelkopplingar börjar du med att slå kabeln lätt mot batteripolen utan att trycka fast den. Mycket små gnistor är OK. Har du kopplat fel och kortslutit nåt så märker du det garanterat på ljudet och blixten. När det verkar OK sätter man på kabeln och skruvar åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...