Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
Samuelz

Första båten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är 19 år och älskar att fiska. Jag har under det senaste 2 åren övervägt att skaffa båt. Jag har tittat runt på blocket och hittat några båtar mellan 15-25 tusen. Där ofta trailer och motor ingår. Men vad kan man behöva tänka på?

Jag kommer att ha båten hos en bekant under sommartid då han har egen brygga. Sen under vintertid plockar jag upp den på trailer och ställer under tak. Båten ska primärt användas för fiske. Sovplats behövs inte.

Jag är inte så kräsen av mig, men gärna en båt med styrpulpet och utrymme att fiska från? Vad för båtar finns det som kan passa?

Uppskattar alla tips och saker att tänka på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fiske du skall bedriva? Spinnfiske, vertikalfiske, flugfiske? Sjö eller hav? Som inbiten sportfiskare kommer lite av mina tankar och synpunkter:

- Styrpulpet är praktiskt om man skall köra långt i sjö för att slippa bli blöt, men är ett elände vid spinnfiske då den är mest i vägen.

- Vertikalfiske är även det mer praktiskt med rorkult, då man normalt också har en elmotor i aktern för precisionsbombning

- Flugfiske kräver att däcket är rent från saker som fluglinan kan haka fast i

- Hellre bred och stabil än att den klyver sjön.

Men utan att veta var och vad du skall fiska är det svårt att ge några tips på specifik båt. Det är alltid kompromisser beroende på var och vad man skall fiska. Därför har jag tre båtar.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...