Gå till innehåll
torsdag 11 september 2025
Gäst Fisherman92

Ta bort skumblock i fören?

Rekommendera Poster

Gäst Fisherman92

Hej!

Har en Ryds 435SL -00:a, och undrar om någon vet hur pass jobbigt det är att kapa hål och "rensa" fören på skumblocket som är där?

I dagsläget finns alltså ingen lucka eller lastutrymme, vilket jag skulle vilja ha.

Tack på förhand, Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rensa väck är väl inte så jobbigt...........men att städa sen, det skräpar ner så in i h.vete.

Jag använder ett 3/4" rör som jag kopplar till tryckluften, framkanten på röret är snekapat och skarpslipad.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frigolit (polystyren) smälter om man häller bensin på (det som blir kvar fungerar som napalm). 

Ska man tex göra en tank med invändig form så görs den av frigolit som man lägger paraffin på. Efter att man plastat borrar man hål, slår i lite bensin och sen är det bara att hälla ut det lilla som finns kvar.

Om just bensin tar skumblocket vet jag inte men annars borde aceton fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin metoden funkar på mindre föremål, större så går det åt mängder av bensin.

Det är dessutom en brandfarlig metod som jag inte kan rekommendera.

I de flesta fall är frigoliten mättad med vatten att bensinmetoden inte funkar något vidare.

Tro mig mekanisk åverkan är det som funkar bäst, jag har provat de flesta metoder.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fisherman92

Okej, så något skärande verktyg är att rekomendera med andra ord. Allt ifrån sticksåg till själva skalet(det man står eller sitter på) till stämjärn, dosfräs eller din ide Kalle, med tryckluften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensin metoden funkar på mindre föremål, större så går det åt mängder av bensin.

Det är dessutom en brandfarlig metod som jag inte kan rekommendera.

I de flesta fall är frigoliten mättad med vatten att bensinmetoden inte funkar något vidare.

Tro mig mekanisk åverkan är det som funkar bäst, jag har provat de flesta metoder.

Kalle

Nja så mycket bensin går det inte åt, den "fräter" ganska effektivt även om det finns vatten i frigoliten. Brandfarligt, javisst. Men det är målarfärg, lösningsmedel mm också.

Borra upp ett hål och slå i några matskedar bensin och se vad som händer.

Är man försiktig och utrymmet slutet kan man suga vakuum, vattnet kokar bort och skumblocket trasas sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra upp ett hål och slå i några matskedar bensin och se vad som händer.

Den tycker jag om!

Jag har ganska stor erfarenhet av dylika jobb, många ekor har liksom TS båt frigolit i flytkropparna, de flesta med några år på nacken är så vattensjuka att flytkraften snarare är negativ, har även blivit inblandad i en hamn där flytbojarna till ybommarna var i samma kondition, detta är jobb som ska gå så smidigt som möjligt för att generera några pengar, inte bli för dyrt för kunden.

Hade det funkat med något lösningsmedel skulle det använts, men inget av dom som provats har funkat,

Men om någon har någon produkt som funkar mottar jag tipset tacksamt.

Det är tyvärr så att det är skarpa verktyg som gör jobbet.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...