Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
V500

Hur mycket ström ger en generator till ett tomt batteri

Rekommendera Poster

Installerade för en tid sedan bruksbatteri i min båt via en skiljerelä. Sammankopplongskabeln är 6kvadrat och säkrad med en 25a säkring. Jag tänkte att jag provar så först innan jag går och köpa grövre kabel. Avståndet mellan batterierna är ca 50cm. Igår brann säkringen 25A. När jag startata efter att jag står stilla ca 2h . bruksbatteriet hade då varit belastat med kylskåp ca 2h så det var inte närapå tomt. (Det håller ca 25h innan det är riktigt tomt).

Generatorn laddar ju kanske 65A max och så kanske det kommer ström från startbatteriet också men kommer det verkligen så mycket ström som 25a till ett nästan fulladdat batteri. Förut hade jag bara en 2,5kvadrats kabel mellan batterierna som jag anslöt med krokodilklämmor då jag ville ladda bruksbatteriet och märkte nog aldrig att den skulle ha blivit någå extra varm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag tror det är ovanligt att generatorn laddar mer än 25A till hyfsat laddade batterier?

Med det sagt så tror jag ändå att det är vanligt - en kort stund. Det kan alltså bli mer än 25A... En stund.

Sedan regleras laddningsströmmen av batterierna och deras laddning plus inre resistans, konstruktion mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...