Gå till innehåll
söndag 11 januari 2026
Martin-Winga29

vad gör man åt gamla genomföringar som inte behövs längre?

Rekommendera Poster

Hej gott folk.

Känner att jag kommer med många kanske dumma frågor men de som orkar får gärna svara :-)

Bygger om toaletten för sugtömning. Det gamla systemet hade en slang som gick direkt från toan ut i sjön. Septitank har vi haft i många år men denna slang gick förbi septitanken till en egen genomföring och rätt ut i sjön. Denna genomföring är nu helt överbliven men kan inte bara ta bort den - då sjunker ju båten vid sjösättning. Hur gör jag?

Demonterar jag så bara själva genomföringen är kvar och pluggar den?

Eller river man skiten och plastar igen hålet? Är inte sugen på att plasta iaf inte i år.

Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter väl någon form av avstängning på genomföringen, stäng den, och montera en slang som går upp över vattenlinjen, fäst slangen där så den inte kan ramla ner.

Obs! detta är ingen permanent lösning, utan bara tills du får möjlighet att plasta igen hålet efter genomföringen

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har någon annan möjlighet till nödtömning av tanken, behåll genomföringen. Inte kul med full tank och två dagsetapper till närmaste sug

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har någon annan möjlighet till nödtömning av tanken, behåll genomföringen. Inte kul med full tank och två dagsetapper till närmaste sug

Exakt min tanke också. Har byggt om mitt system just så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här såg det ut tidigare: från tanken en slangbit till en genomföring - för tömning av tanken. Från toan en trevägsventil dels till tanken men också en slang till en egen genomföring om man ville spola rätt ut i sjön, förbi tanken.

Möjligheten att tömma tanken i havet kommer jag definitivt inte ta bort för det är där vi kommer tömma flertalet av gångerna.

Blir nog en plugg så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...