Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst hyter

Självläns! Av eller på?

Rekommendera Poster

Gäst hyter

Hej! Hade lite funderingar kring självlänsen. Antar att när båten ligger i hamn ska kranen vara öppen så att vattnet kan rinna ut. Men när man ska ut och köra lite ska den då fortfarande vara öppen? Nu är det nära sjösättning gubbar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet brukar inte rinna ut när båten ligger i hamn med länsen öppen. (beror på durk och utloppets eventuella höjd över vattenytan, brukar vara under) Öppna kranen och kör iväg, sakta eller fort kvittar, så rinner vattnet ut. Stäng sedan länsen så slipper du ha vattnet farande i båten under resten av turen. På en del ventiler är det backventil i som hindrar vattnet att rinna in i båten, medans vissa ventiler får man själv ha lite koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har alltid min självläns öppen, utom då jag backar. Båtar med tät durk som ligger klart över vattenlinjen är det väl inget problem med att lämna båten med öppen läns så regnvattnet rinner ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kan man inte svara generellt på, då det finns olika typer av självlänsar. Själv hade jag en Terhi 405 som var självlänsande vid stillaliggande. Öppnade man däremot under färd blev det en trevlig fontän... Och var man fler än en i båten stillaliggande kom det in lite vatten. Andra båtar har länsar som suger ut vattnet under färd men länsar inte stillaliggande (många segeljollar). Många mindre moderna båtar länsar vid stillaliggande då de är obelastade och under gång, men ej stilla med belastning. Enkelt uttryckt: Rinner vattnet ut - öppet Rinner vattnet in - stängt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Hejsan vi har en big fun. Och jag trodde det skulle gå att ligga i hamn med själv länsen öppen men jag läste sedan att det funkar bara med en obelastad båt. Men nu har vi ju motor tank batteri m.m. där bak. Så med andra tar den in vatten i hamnen om man inte har pluggen i. Men när man kör i planing så suger den så är det vatten i båten då så åker det ut. Men det gäller att inte glömma pluggen när man saktar ner :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...