Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
pebc

kort rigg på 51cm akterspegel???

Rekommendera Poster

Hej! Har en 20 hk utombordare med kort rigg. KAN jag använda den på en öppen båt (4,25x1,8) med en akterspegel på 51cm i höjd, är min fråga??? -Vad kan hända? -Kavitation, kylning mm? -Prestanda? Tacksam för svar.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att skvätta jättehäftigt från propellern! Du ger bergis de andra vid bryggan ett skratt för livet! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förmodligen! Vad är ditt råd? -Byta till lång rigg eller sänka akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de förslagen du ger så byt till lång rigg! Det borde vara enklare att bara sälja motorn du har och köpa en som passar bättre! Behöver ju inte bli någon kostnad för att byta motor, men det är ju lite sämre sug efter kortriggade motorer då de flesta båtar kräver lång rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång akterspegel har man med kort rigg då? Det låter inte så jättehögt med 51cm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

38cm har jag läst någonstanns här på forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min akterspegel är också 42 men jag har fattat det som att 38 är standard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,,,tack för tipsen - lutar nog åt att byta motor . Ett annat alt. var att sänka akterspegeln (räknade ut att det räcker med 7 cm för att skeddan skall ligga i linje med kölen......men inte så bra för båtens värde - trots att den är gammal..)....vad anser ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt motor om du inte har något starkare vänskapsband med snurran. Kapar du ner akterspegeln gör du ju faktiskt en försämring av båten - större risk att få in sjö. Dessutom behöver du nog inte oroa dig för affären. Det är brist på kortriggade på marknaden då många äldre båtar kräver det, så du kan t o m få en slant över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...