EndZone 4 Postad 23 Mars , 2015 Jag erkänner än en gång i det här forumet att jag är tappad bakom en vagn när det gäller teknik. Jag planerar att koppla min nya fina elmotor till ett marinbatteri. Så långt allt väl, men så tänkte jag placera batteriet i en batteribox från Biltema för att säkerställa att det inte läcker syra etc från batteriet och då det känns mer praktiskt att ha det i en batterilåda. Har tittat på denna även om jag vet att det finns en något dyrare box med externa anslutningar: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Batterilada/Batteribox-25626/?artId=25627 Vad jag inte fattar är - hur tusan ansluter man kablarna från elmotorn till en batteribox som saknar hål/genomföringar för elkablar? Antingen totalmissar jag något eller så har min uppfattning av en batteribox varit fel från första början. Jag trodde i min enfald att man stoppar batteriet i boxen och ansluter elmotorn till batteriet medelst någon form av genomföringar i boxen. Eller måste man ha av locket när man använder batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 564 Postad 23 Mars , 2015 Man skruvar fast kablarna i batteriet och sätter sedan på locket. Kablarna går ut/in under kanten på locket. Det finns gott om plats för detta på åtta olika ställen på locket där det är som en "näsa" på locket. Du måste ha en säkring någonstans också och helst en frånskiljare. Men det kanske finns på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EndZone 4 Postad 23 Mars , 2015 Tack! Säkring och säkringshållare är inköpt. Så det finns alltså öppningar under kanten? Det missade jag. För tanken är väl att man ska kunna använda batteriet när det fortfarande ligger i lådan med stängt lock? Det är väl bara vid laddning det behöver ventilation? Återigen, stort tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 564 Postad 23 Mars , 2015 Locket är välventilerat det behöver inte öppnas för laddning Heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EndZone 4 Postad 24 Mars , 2015 Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Mars , 2015 Blir litet betänksam när du (Endzone) säger en batteribox, en säkring och så vidare i singular.Vanligtvis pratar man numera om "batteribanker" med hopkopplade batterier av den typ som ryms i en sådan box. Detta även utan elmotordrift.Misstänker att du kan bli rejält besviken på dess uthållighet om du kopplar endast ett batteri till din nya Minkota-elmotor, rent av tvingas ro hem båten med åror?Men kanske har jag missuppfattat frågan, kanske har du koll, men om du tänker dig att driva Minkotan med endast ett sådant batteri som ryms i lådan blir väl inte räckvidden särskilt lång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EndZone 4 Postad 25 Mars , 2015 Svaret är enkelt: Jag ska inte särskilt långt ifrån hemmahamnen och skulle jag mot förmodan köra slut på batteriet så finns åror att ta till. På sikt kommer jag förmodligen även att få en gammal snurra till hjälp, vilket förstås gör användandet av elmotorn mindre och mer inriktat mot förflyttning under fiske. Jag känner till att man brukar koppla samman flera batterier, men min tanke är att först börja med ett batteri på omkring 110 ah (kan ställa bilen i princip bredvid båten, så även om det är ett tungt batteri behöver jag inte bära särskilt långt) och se hur mitt behov sedan kommer att se ut. Själva boxen jag tänkte mig är den största, men principen vad avser kabelgenomföringar är ju samma som på den mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser