Gäst Benny Postad 9 April , 2005 Hej! Jag undrade för några dagar sedan om det är allvarligt när en av kölbultsbrickorna skurit in sig i plasten (bild). Det är min första segelbåt och jag har lite kölskräck.. Räcker det att byta till en större bricka? Det läcker inte in och den tidigare ägaren garanterar att ingen grundstötning skett (det gör väl alla iof.). Bultarna sitter akterut vid nedgångstrappan på min Maxi 77. Sprickan på bilden ger mig ytterligare huvudvärk, har försökt hört mig för på forumen men ingen tycks veta om det kan vara allvarligt eller en försumbar skönhetsgrej.. MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!! :roll: :roll: :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 9 April , 2005 Kolla med ett tunt tex bladmått hur djup sprickan är. Jag har i min båt några liknande sprickor i stuvfacken. Det verkar som om Maxi i byggprocessen använde mycket polyester och lite glas i dom sista lagren för att få en slät yta. Jag tror inte du behöver bekymra dig, för sprickorna brukar vara väldigt grunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 11 April , 2005 Hej Jag hade en likadan skada på vår Maxi 77. Det såg inte snyggt ut så jag sågade till ett plattjärn och borrade hål för det två skruvarna. Plattjärnet fick sedan tillsammans med brickorna fördela kraften från skruvarna. Det blir ju ett stort tryck när skruvarna dras och plasten kan bli ihoptryckt. Det är inte någon större risk att kölen lossnar utan detta plattjärn men det känns bra att kunna dra åt ordentligt. Om du tar ett vanligt plattjärn så ska det givetvis rostskyddsbehandlas. Det är normalt inte blött i området så det behöver inte vara rostfritt. Om det rostar så är den ju lätt att behandla igen när du har båten på land. Tänk på att lägga i Sikaflex i hålet så att så mycket av gängorna som möjligt får tätning. Kolla också att du har tätningsmedlet ända ut i hålet. Om du lägger i övermycket Sikaflex innan du skruvar i kölskruvarna så får du automatiskt en bra fyllning av hålet. Det överflödiga är ju bara att torka bort när det trängt ut ur skruvhålet. Mer än två kölskruvar bör inte lossas samtidigt (om du vill byta på båda ställena) Ta gärna till i överkant på plattjärnets tjocklek. Det blir ju ett stort hål för kölskruvarna så det blir inte så mycket material på sidan om. Gärna 5mm elller mer men det är inte jätteviktigt. Mer en utseendefråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 11 April , 2005 Jag läste om din fråga och såg att säljaren garanterade att båten inte varit på grund. Synd att han sa så. Då kan du inte lita på något som han pratat om. Alla båtar går på grund när de seglats så många år. Om den inte legat uppallad hela tiden förstås. Kolla alltså andra dolda fel. Nedre roderpinnen (gångjärnet). Dels själva pinnen men även nedre beslaget. Kolla också om rodret har en spricka i vattenlinjen där det får största belastningen. Rodret är enkelt att laga. Köp 5 kg polyester och ett par kg glasfibermatta. Ta hål i rodret där beslaget sitter. Det är ganska tunn plast upplastad på en kärna (divinycell el likn.). Om det spruckit så behöver du alltså bättra på plasttjockleken. Ska göras helst symetriskt så det inte blir snett. Rodret kan vara vattenfyllt så du bör dränera det med ett borrat hål c:a 10 cm nedifrån. Tätas med Sikaflex och borras upp varje höst för kontroll Råkade ut för roderhaveri med 77:an. Utmattningsbrott i den lite veka pinnen som sticker ned (eller var det upp) i nedre beslaget som är fäst i båten. Även beslaget kan vara anledning att kolla slå på det i sidled och se om det rör sig. Har det börjat röra sig så går det ganska fort då det blir påfrestning i varje våg. Allt det här är lätt fixat så häng inte läpp. Kontrollera också riggen. Spridarna trycker gärna in i masten. Lätt att åtgärda med en stålförstärkning och montera spridarna mot denna plåt bockad som ett U popnitat mot masten. Kolla även rutorna som brukar läcka. Lätt att lägga i Sikafllex (låter det som min svåger har Sikaflexfabriken.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Benny Postad 12 April , 2005 Hej! Tack för era svar och engagemang! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser