Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
birippu

Frågor om AQ100 drev

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybliven medlem och ägare av en Ockelbo T17 DL med AQ130/AQ100-drev.

Är nybörjare på båtar och det finns några frågetecken som jag inte riktigt kan reda ut.

 

Båten ska flyttas från Saltsjön till Mälaren nästa säsong. Har förstått att sötvatten tarvar magnesiumanoder, men jag kan ej hitta såna till 100-drev. Går det att få tag på? Ska man använda zinkanod trots att det är sötvatten? Har läst någonstans att man kan göra egen installation med magnesiumanod på akterspegel och sedan koppla till drev, men det låter lite vanskligt...

 

Propellern som sitter på är naggad och sliten och måste bytas ut så jag mottar tacksamt tips på en bra propeller till denna uppsättning. Är en 14x19 propeller lämplig? Undrar också om det ska vara i stål eller aluminium?

 

Sista undringen är klassikern huruvida det är ett A eller B drev. Har läst gamla inlägg om olika längd på oljestickorna, men det har varit lite motsägelsefulla slutsatser. Finns det något uppdaterat sätt att ta reda på detta?

 

Stort tack på förhand!

 

 

Redigerad av birippu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in proppen till propellertrim så fixar dom den.Hör efter med

drevdelar,skulle tro att dom kan fixa anoder.

Med vänlig hälsning

kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Oljestickan på ett 100A-drev är 29 cm lång och på ett 100B är den 7-8 cm.

Ingemar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar, det visade sig vara ett A drev!

 

Stämmer det att man måste lyfta ur motorn för att få loss skölden på 100 drev? Skulle behöva byta sköldpackning, men motorn hänger ju i akterspegeln, så det känns som att den borde rasa om man lossar klämringen där inuti skölden (och de sex bultarna på själva skölden)?

 

Jobbigt läge i så fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar, det visade sig vara ett A drev!

 

Stämmer det att man måste lyfta ur motorn för att få loss skölden på 100 drev? Skulle behöva byta sköldpackning, men motorn hänger ju i akterspegeln, så det känns som att den borde rasa om man lossar klämringen där inuti skölden (och de sex bultarna på själva skölden)?

 

Jobbigt läge i så fall...

Du måste lyfta ur den eller hänga den i någon ställning då motorn mycket riktigt hänger i skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...