Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

birippu

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om birippu

  • Placering
    Kadett
  1. Jo det stämmer, sorry. Skyller på solsting
  2. Hej igen Gelis, Ja det stämmer, testade nu och den är lika känslig om man gasar för hand, vilket mycket riktigt tyder på att felet är i förgasarna och inte reglaget/vajern. (Jag kan inte lista ut hur jag skulle ändra utväxlingen, vajern har bara en fästpunkt inuti reglaget och matas med en bestämd hastighet. Det finns dock ett till fästhål på förgasarsidan på armen där kabeln fästs. Den sitter nu i det yttre hålet, men om jag flyttar vajern inåt på armen bör väl gasen bli ännu känsligare?) Var bör jag kolla efter tjuvluft på Weber PAI i första hand?
  3. Hej! Dammar av den här gamla tråden då jag börjat mecka med motorn igen. Det tidigare problemet med sjunkande varvtal vid gaspådrag är löst med en rengöring av förgasarna och utbytta delar i tändfördelaren och en ordentlig tändinställning. Stort tack för all feedback. Nu varvar motorn upp fint MEN, ett nytt frågetecken har uppstått. Gasen är oerhört känslig och går upp från tomgång till 2000 varv efter nån knapp centimeter på gasreglaget. Varvökningen i sig "låter" bra och är konstant men det är svårt att manövrera när den är så känslig. Innan renoveringen fanns hela registret längs reglagets rörelse, nu får jag maxvarv innan halvvägs. På själva gasreglaget (bif. bild, dock utan elektriska reläer) kan gasvajern endast fästas på en punkt och rörelsen går mig veterligen inte att justera? På förgasarsidan sitter fjäder och mutter till hävarmen, och där finns två hål där jag fäst kabeln i hålet längst ut. Allt ser ut som innan renoveringen då gasen reagerade mjukt längs hela spakens rörelse. Förgasarna är synkade. Är det någon som känner igen detta? Det känns spontant som att problemet är i förgasarna. Går acc.pumparna på för tidigt/för mycket? Går det att göra gasvajerns rörelse långsammare på något sätt? Alla tips mottages tacksamt!
  4. Jag har känt en svag bensindoft både i motorbrunnen och i oljan, men inte sett något läckage ännu. @Gelis Båda förgasarna är renoverade med alla packningar, o-ringar och nålar/ventiler utbytta. Jag har blåst alla kanaler med tryckluft och rengjort alla åtkomliga ytor som bensinen är i kontakt med. De har varit igång i ca 3 timmar totalt sedan renoveringen, så därför kan jag inte annat än tro att felet ligger i bestyckningen, snarare än i själva förgasarhuset. Alkylatbensin till vintern kommer jag definitivt ta i beaktning, tack för tipset. @Georg_Ohm Hur kommer det sig att modernare bensin behöver större bestyckning pga etanolen? Jag kan inte riktigt få huvudet runt det faktum att jag ska sätta i större munstycken, när allting pekar på att motorn går för rikt? Värt att tillägga kanske är att stiften inte är blöta utan torra och svartsotiga efter körning.
  5. Haha förknasaren....väl rutet! Jag satte i nya munstycken som kom med rep.satsen, de såg justa ut och jag blåste åt båda hållen för att se att kulan kunde flyttas och stängde ordentligt, vilket de verkade göra. Båda flottörerna var även i fint skick och utan sprickor eller hål. Frågorna är många, men jag får helt enkelt ta en titt på dem igen. Kanske blir det en diesel även för mig i framtiden, men nu har jag en dagordning för helgen så jag ska inte ge upp på den än i alla fall!
  6. Tack Georg, om effektförlusten på bilar orsakas av för litet munstycke så verkar det lovande att mitt problem avhjälps med byte. Jag sätter in de större munstyckena i helgen och provkör, och passar även på att byta kondensator och se över centrifugvikterna i fördelaren. Det känns lite motsägelsefullt att sätta in större munstycken och mindre nålventiler, men inget förvånar mig med denna motor längre... Har jag förstått det hela rätt att huvudmunstycket styr mängden bensin+luft till cylindern, och att nålventilen styr flödet till flottörhuset? Jag börjar med att byta munstycken i helgen då jag har dem hemma, och om det inte hjälper testar jag nya nålventiler.
  7. Tack för din input Krisus, bytte du från standard 1,5 till 1,2 alltså? Hade du gjort något med förgasarna i samband med att du bytte dem? Jag hade 1,5or innan och bytte till nya 1,5or som var med i deras servicekit. Har antagit att de ska vara rätt enligt misabs tabell... Är dina förgasare bestyckade enligt standard? Min mekaniker sa att jag skulle fixa större huvudmunstycken då den nya kompen kunde ge spikningar pga för lite soppa med de som satt. Dessa har jag dock inte satt dit eftersom problemet är motsatt.
  8. Hej Gelis, Tack för ditt svar, detta har jag såklart glömt att kolla...
  9. Hej! Skulle behöva lite tips om min AQ130 med dubbla Solex PAI44. Vid gaspådrag över 2500rpm så sjunker varvtalet snabbt, varpå det stiger igen. Stiften blir sotiga på alla fyra cylindrar efter bara någon minut. Med mina amatör-öron att döma så går motorn jämnt och låter bra på tomgång och inget varvtalsfall upp till 2500rpm. Detta har jag gjort på egen hand: -Ställt tändning med lampa samt brytaravstånd enl. handbok, -Ställt ventilspel (0,5mm) -Ställt blandskruv (tidig modell 2,5 varv ut) -Synkat förgasarna -Sökt efter tjuvluft Motorn är nyligen renoverad från grunden av en mekaniker. Kamdrevet är synkat. Jag har satt på en ny bensinpump, rengjort och servat förgasarna med packningssatser från Misab. Huvudmunstycket är original 145. Tändkablar, tändspole och stift är nya. Allting under fördelarlocket är rent och ingen ärgning någonstans. Jag misstänker att tändningen inte hänger med på höga varv eller att den får för mycket bensin av någon anledning. Anar en svag doft av bensin i oljan, dock inget läckage vid förgasarna. Jag har prövat att dra ut blandskruven några extra varv då tändstiften visar att den går för rikt, men ingen ändring där. Är det någon som har något tips på vad som kan var fel? Kan det vara att centrifugen på fördelaraxeln är kass? Kondensatorn slut? Stort tack på förhand.
  10. Tack Ingemar, det visade sig vara ett A drev! Stämmer det att man måste lyfta ur motorn för att få loss skölden på 100 drev? Skulle behöva byta sköldpackning, men motorn hänger ju i akterspegeln, så det känns som att den borde rasa om man lossar klämringen där inuti skölden (och de sex bultarna på själva skölden)? Jobbigt läge i så fall...
  11. Tack för svar och tips MartinHeed och gposkar!
  12. Hej! Jag är nybliven medlem och ägare av en Ockelbo T17 DL med AQ130/AQ100-drev. Är nybörjare på båtar och det finns några frågetecken som jag inte riktigt kan reda ut. Båten ska flyttas från Saltsjön till Mälaren nästa säsong. Har förstått att sötvatten tarvar magnesiumanoder, men jag kan ej hitta såna till 100-drev. Går det att få tag på? Ska man använda zinkanod trots att det är sötvatten? Har läst någonstans att man kan göra egen installation med magnesiumanod på akterspegel och sedan koppla till drev, men det låter lite vanskligt... Propellern som sitter på är naggad och sliten och måste bytas ut så jag mottar tacksamt tips på en bra propeller till denna uppsättning. Är en 14x19 propeller lämplig? Undrar också om det ska vara i stål eller aluminium? Sista undringen är klassikern huruvida det är ett A eller B drev. Har läst gamla inlägg om olika längd på oljestickorna, men det har varit lite motsägelsefulla slutsatser. Finns det något uppdaterat sätt att ta reda på detta? Stort tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...